- +

Češi dbají při nákupech čím dál více na kvalitu zboží, ukázal průzkum


27.7.2012
Čeští spotřebitelé upřednostňují stále více kvalitu produktů před jejich cenou. Podle nedávno zveřejněného průzkumu dávají větší pozor na složení výrobků a jejich popis a preferují také české zboží před tím zahraničním. Podle Asociace malých a středních podniků by měly české výrobky více propagovat i domácí politici. Čeští zákazníci začali při nákupech spotřebního zboží dávat přednost kvalitě před cenou, ukázal průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR), Rady kvality České republiky a Řídícího výboru programu Česká kvalita. V českém prostředí jde podle odborníků o nový trend. „Kvalita poprvé dostala od spotřebitelů přednost před cenou, která dosud vždy vítězila v průzkumech týkajících se potravin,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka. Jako hlavní kritérium při výběru produktů označilo kvalitu 61 % z pěti set dotázaných. Na druhém místě skončila cena, kterou zvolilo 59 % respondentů. Na dalších příčkách se umístila značka výrobku, jeho složení či materiál, známost nebo znalost produktu na základě dřívější zkušenosti, doporučení od známých, země původu, označení výrobku značkou kvality a atraktivita obalu. Podle ředitele Národního informačního střediska podpory kvality Jana Taraby proto neplatí argumenty některých obchodníků, kteří tvrdí, že Češi dbají při nákupech především na cenu. „Významnou roli stále hraje atribut ceny. Nicméně ukázalo se, že tady existují i jiné metodiky, které mají významnější podíl na rozhodovacím procesu. A to jsou kvantitativní ukazatele, jako je dlouhodobost výrobku, jeho funkčnost, ocenění značkou kvality,“ řekl médiím. Nejen potraviny Podle předsedy AMSP ČR Karla Havlíčka je vnímání kvality citlivé především v případě potravin. „Posuzování kvality může mít nově své opodstatnění ve skandálech, které byly kolem potravin v poslední době,“ uvedl v této souvislosti Taraba (EurActiv 11.7.2012). Problematika kvality jiného zboží prý zatím zůstává právě ve stínu kvality potravin. Zatímco v případě jídla jsou každému spotřebiteli jasná zdravotní rizika, která z nákupu nekvalitních výrobků vyplývají, u spotřebního zboží se řada lidí domnívá, že riskují jen omezenou životnost či funkčnost výrobku. Odborníci však upozorňují, že i v případě jiných než potravinářských výrobků je kvalita důležitá. „Každým rokem je v EU nahlášeno do výstražného informačního systému RAPEX kolem 2.000 typů spotřebních výrobků, které jsou nebezpečné pro zdraví či život svých uživatelů. A i když jejich počet v roce 2011 poprvé klesl, jde o stále velmi vysoká čísla. Varující je zejména vysoký podíl nebezpečných hraček,“ upozornil předseda Rady kvality ČR Robert Szurman. Přednost pro domácí Tři čtvrtiny z pěti stovek dotazovaných dávají přednost českým výrobkům před zahraničními. Považují je totiž většinou za stejně dobré nebo dokonce kvalitnější. „To, že Češi chtějí české výrobky, nás mile překvapilo. Je to dobrá zpráva pro naše producenty. Poprvé v našich anketách zvítězil faktor kvality před faktorem ceny,“ řekl Havlíček. Z průzkumu je také patrné, že spotřebitelé věnují vysokou pozornost údajům na obalech výrobků. Popis produktu označilo jako vodítko při rozeznávání kvality 73 % respondentů. „Český spotřebitel je gramotný, čte příbalové letáky, dívá se, odkud výrobek pochází. Všeobecně vnímá spojení českého producenta se synonymem kvality,“ prohlásil předseda AMSP ČR. Většina zákazníků by podle průzkumu uvítala, kdyby v Česku existovala univerzální a nezávislá značka kvality, která by jim usnadnila výběr zboží. Na českém trhu je jich v současnosti několik, zákazníci je však často neznají. „Průzkum jasně ukázal, že lidé stojí o nezávislé ověřování kvality. Jen bohužel zatím mnozí nevědí, že tady program nezávislého značení existuje, a že splňuje prakticky všechny podmínky, které by spotřebitelé vyžadovali u ‚ideálního‘ značení kvality,“ řekl Juračka s odkazem na program Česká kvalita. AMSP ČR by také uvítala, kdyby domácí výrobky více propagovali také čeští politici, mimo jiné například tím, že je budou sami využívat. „Jedna věc je institucionální přímá podpora, to znamená různá označení výrobků (…). Druhá věc je nepřímá podpora, která spočívá v tom, že čeští politici nebo ti, co jsou dostatečně vidět, dostatečně zmiňují naše výrobce, propagují je ve světě,“ dodal Havlíček. Zdroj: EurActiv.cz

Poslední vložené články


Tisková konference k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku

18.7.2014 | Europoslankyně Olga Sehnalová a europoslanec Pavel Poc dnes v Lidovém Domě v Praze vystoupili na v pořadí již druhé tiskové konferenci delegace ČSSD v Evropském parlamentu k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku. Dnešními tématy byly výsledek vyjednávání o obsazení zahraničních delegací Evropského parlamentu, výsledek volby předsedy Evropské komise a jeho program a ...

Newsletter plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku 14. - 17. července 2014

18.7.2014 | Evropský parlament na svém plenárním zasedání ve Štrasburku ve dnech 14. - 17. července 2014 projednal následující témata: Zahájení zasedání: EU musí finančně podpořit obnovu Balkánu po povodních"Kolektivní solidarita, která stála za přeshraničním záchranným a humanitárním úsilím v boji s následky květnových povodní v Bosně a Hercegovině, Srbsku a Chorvatsku, musí být podepřena asistencí a finanční ...

Eurokomisař(ka) - hit letošní sezóny

16.7.2014 | "Kauza" výběru českého zástupce či zástupkyně na post eurokomisaře či eurokomisařky začíná v médiích nabírat až téměř hysterických rozměrů. Včera bylo pozdě, neschopností vlády nám hrozí blamáž, další ostuda České republiky! Pěkné téma pro letní okurkovou sezónu, navíc pikantní vnitrokoaliční spor. Chtěla bych poněkud zchladit vášně. Tak zaprvé. Ve stejné situaci ...

Další články