- +

Na evropských silnicích bude bezpečněji, EU zavádí inteligentní tachografy


15.1.2014

Europoslanci dnes na plenárním zasedání ve Štrasburku schválili konečnou podobu nového nařízení o tachografech, které nahradí stávající nařízení z roku 1985. Pravidla mají díky využití nových technologií (zejm. inteligentních tachografů) ztížit podvody, přispět k lepšímu prosazování předpisů v sociální oblasti, snížit administrativní zátěž podniků a zvýšit bezpečnost silničního provozu. Tachografy kontrolují dodržování předpisů o minimální době odpočinku řidičů, čímž pomáhají předcházet vážným dopravním nehodám.

Únava řidičů těžkých nákladních vozidel a autobusů stojí za celou řadou tragických dopravních nehod. Pro příklad bohužel nemusíme chodit daleko. Vzpomeňme si na vážnou havárii českého autobusu v Chorvatsku z roku 2012, ke které došlo pravděpodobně v důsledku mikrospánku řidiče,“ uvedla europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, která nové nařízení vítá.

„Řidiči i kontrolní orgány budou on-line vědět, jak jsou na tom s dodržováním pravidel doby řízení a odpočinku. Technologie jdou kupředu a v dlouhodobém horizontu nový systém sníží administrativní zátěž i náklady a pro firmy to bude mnohem pohodlnější,“ dodala europoslankyně Sehnalová. Evropská komise odhaduje, že by nový systém mohl podnikům ušetřit zhruba 500 milionů euro.

„Myslím si, že dohoda představuje dobrou rovnováhu mezi bezpečností silničního provozu a zlepšováním pracovních podmínek řidičů na jedné straně, a ochranou jejich soukromí a osobních údajů na straně druhé,“ uvedla zpravodajka Silvia-Adriana Ţicău (S&D), která rovněž zdůraznila, že by náklady na zavedení nových zařízení měly být co nejnižší. Inteligentní tachografy mají být uvedeny na trh od roku 2018. Do patnácti let by potom měly nahradit stávající digitální a analogové.

Tachografy je podle údajů Komise v Evropské unii vybaveno 9 milionů vozidel a 6 milionů řidičů. Inteligentní tachografy budou obsahovat dvě nové funkce – dálkovou komunikaci pro účely kontroly a záznam lokalizačních údajů. Dálková kontrola by přitom neměla vést k automatickým pokutám, pouze poslouží jako základní přehled o dodržování předpisů. Systém bude automaticky zaznamenávat místo pohybu vozidla jen na začátku a na konci pracovní doby a po překročení třech hodin nepřetržité jízdy. Členské státy musí v dohledné době vybavit své kontrolní pracovníky příslušnou technologií, která je pro obsluhu nového systému nezbytná.

Poslední vložené články


Tisková konference k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku

18.7.2014 | Europoslankyně Olga Sehnalová a europoslanec Pavel Poc dnes v Lidovém Domě v Praze vystoupili na v pořadí již druhé tiskové konferenci delegace ČSSD v Evropském parlamentu k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku. Dnešními tématy byly výsledek vyjednávání o obsazení zahraničních delegací Evropského parlamentu, výsledek volby předsedy Evropské komise a jeho program a ...

Newsletter plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku 14. - 17. července 2014

18.7.2014 | Evropský parlament na svém plenárním zasedání ve Štrasburku ve dnech 14. - 17. července 2014 projednal následující témata: Zahájení zasedání: EU musí finančně podpořit obnovu Balkánu po povodních"Kolektivní solidarita, která stála za přeshraničním záchranným a humanitárním úsilím v boji s následky květnových povodní v Bosně a Hercegovině, Srbsku a Chorvatsku, musí být podepřena asistencí a finanční ...

Eurokomisař(ka) - hit letošní sezóny

16.7.2014 | "Kauza" výběru českého zástupce či zástupkyně na post eurokomisaře či eurokomisařky začíná v médiích nabírat až téměř hysterických rozměrů. Včera bylo pozdě, neschopností vlády nám hrozí blamáž, další ostuda České republiky! Pěkné téma pro letní okurkovou sezónu, navíc pikantní vnitrokoaliční spor. Chtěla bych poněkud zchladit vášně. Tak zaprvé. Ve stejné situaci ...

Další články