- +

Co možná ještě nevíte o Bílé knize o dopravě do roku 2050


12.1.2012
Co jsou tzv. Bílé knihy? Bílé knihy jsou dokumenty, které obsahují návrhy na činnost Evropské unie v určité oblasti, např. v zemědělské politice, sociální oblasti či dopravě. V některých případech Bílá kniha následuje po vydání Zelené knihy, jejímž cílem je zahájit proces konzultací o daném tématu na evropské úrovni. Bílou knihu představuje Evropská komise a připomínkuje ji Evropský parlament a Rada. Po jejich schválení se z ní může stát akční program Unie pro danou oblast. Bílá kniha je pro členské státy nezávazným dokumentem, má pro členské státy EU tedy doporučující a informační povahu. Zároveň však naznačuje příští směřování dané oblasti ze strany Evropské komise v následujících letech (euroskop.cz). Je to tedy zejména cestovní mapa a strategický dokument. Bílá kniha o dopravě do roku 2050 - Jednotný evropský prostor V březnu 2011 představila Evropská komise Bílou knihu o dopravě do roku 2050, která navazuje na Bílou knihu z roku 2001. Celý název tohoto dokumentu je "BÍLÁ KNIHA - Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje". Dokument reaguje na hlavní výzvy v dopravní oblasti, kterými jsou zejména omezenost energetických zdrojů a závislost Evropy na těchto zdrojích, emise CO2, neudržitelná situace v oblasti dopravní bezpečnosti, fragmentace území, dopravní zácpy a hluk z dopravy. Cíle Bílé knihy obecně tak lze stručně popsat jako výrazný krok směrem k větší efektivitě dopravy: Evropská doprava by měla spotřebovávat méně energie, používat čistší energie a zlepšit efektivitu ve využívání stávající i nově budované dopravní infrastruktury. Bílá kniha má 4 hlavní cíle (všechny by měly být splněny do roku 2050): 1. 40% využívání udržitelných nízkouhlíkových paliv v letecké dopravě a nejméně 40% snížení emisí z lodní dopravy; 2. 50% přesun cest na střední vzdálenosti v meziměstské osobní a nákladní dopravě ze silniční dopravy na železniční a vodní dopravu; 3. 60% snížení emisí CO2 z dopravy (tento cíl je vztažen k roku 1990; do roku 2030 by nicméně mělo dojít alespoň k 20% snížení emisí CO2 oproti roku 2008). 4. postupné omezování až zákaz vjezdu vozidel s konvenčním palivem do center měst; Uvedené cíle jsou dále specifikovány pro městskou dopravu, meziměstskou dopravu a dopravu na dlouhé vzdálenosti (včetně mezikontinentální dopravy). Tyto cíle má doplnit 40 konkrétních iniciativ mezi lety 2011-2020. (euroskop.cz) Role Evropského parlamentu O tomto strategickém dokumentu jednal z vlastní iniciativy jak Evropský parlament, tak Rada. Zpravodajem v Evropském parlamentu se stal Matthieu Grosch, člen Evropské lidové strany (ELS). Stínovou zpravodajkou za frakci Progresivní aliance socialistů a demokratů (S&D) byla europoslankyně Olga Sehnalová. Vedle oficiálních jednání Výboru pro dopravu a cestovní ruch, kde proběhlo několik výměn názorů, se uskutečnila také řada jednání za zavřenými dveřmi. Témata diskutovaná v Evropském parlamentu: - konkrétní střednědobé cíle do roku 2020 - Podpora tzv. "vize nula" v oblasti bezpečnosti dopravy - internalizace externích nákladů ve všech druzích dopravy - systematická podpora využívání udržitelných druhů dopravy na všechny vzdálenosti (krátké, střední i dlouhé) - podpora veřejné a nemotorové dopravy v městských a příměstských oblastech - důraz na sociální soudržnost - vytváření plánů městské mobility - koncentrace na přeshraniční projekty a posilování regionální soudržnosti při financování transevropských dopravních sítí TEN-T - revize směrnice o pracovní době v dopravě - důraz na sociální podmínky zaměstnanců a zvyšování kvality služeb, podpora vzdělávání a bezpečnosti v dopravě - revize směrnice o liberalizaci přístavních služeb Evropský parlament schválil pozici k Bílé knize po celé řadě diskuzí na plenárním zasedání v prosinci 2011. Co Olga Sehnalová jako stínová zpravodajka prosadila? Olga Sehnalová od začátku vyjednávání prosazovala, aby byla v první řadě věnována pozornost vyrovnání zcela rozdílné úrovně dopravní infrastruktury v tzv. starých a nových členských státech Unie. Vzhledem k tomu, že stav infrastruktury v nových členských státech, tedy včetně České republiky, se podstatně liší úrovní kvality infrastruktury i služeb, hustotou dopravní sítě i mírou otevření trhu, je třeba přiřadit tento bod k hlavním cílům Bílé knihy. Olga Sehnalová požaduje po Evropské komisi: - stanovení konkrétních a realistických cílů na základě znalosti skutečného stavu - zmapování rozdílů mezi starými a novými členskými státy do roku 2013 - analýzu pracovních podmínek v dopravním sektoru do roku 2013 - více investic do silnic nižších tříd (na nich že stává 70 procent všech nehod) - podporu udržitelných druhů dopravy _____________________________ Použité zdroje: www.ec.europa.eu www.europarl.europa.eu www.euroskop.cz www.business.info.cz Tiskové zprávy a články Olgy Sehnalové: Olga Sehnalová debatovala o budoucnosti dopravy v Evropské unii http://www.sehnalova.cz/clanek/olga-sehnalova-debatovala-o-budoucnosti-dopravy-v-evropske-unii-2011-10-13.html Bílá kniha o dopravě musí reflektovat stav infrastruktury v nových členských státech http://www.sehnalova.cz/clanek/bila-kniha-o-doprave-musi-reflektovat-stav-infrastruktury-v-novych-clenskych-statech-2011-11-24.html I nové členské země potřebují kvalitní silnice a železnice http://www.sehnalova.cz/clanek/europoslankyne-olga-sehnalova-i-nove-clenske-zeme-potrebuji-kvalitni-silnice-a-zeleznice-2011-12-15.html ______________________________________________ Podrobné informace: http://www.euroskop.cz/8454/18725/clanek/doprava-v-breznu-2011 Celé znění Bílé knihy Evropské komise v češtině: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:CS:PDF Konečné znění zprávy přijaté Evropským parlamentem: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2011-0584+0+DOC+XML+V0//CS

Poslední vložené články


Tisková konference k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku

18.7.2014 | Europoslankyně Olga Sehnalová a europoslanec Pavel Poc dnes v Lidovém Domě v Praze vystoupili na v pořadí již druhé tiskové konferenci delegace ČSSD v Evropském parlamentu k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku. Dnešními tématy byly výsledek vyjednávání o obsazení zahraničních delegací Evropského parlamentu, výsledek volby předsedy Evropské komise a jeho program a ...

Newsletter plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku 14. - 17. července 2014

18.7.2014 | Evropský parlament na svém plenárním zasedání ve Štrasburku ve dnech 14. - 17. července 2014 projednal následující témata: Zahájení zasedání: EU musí finančně podpořit obnovu Balkánu po povodních"Kolektivní solidarita, která stála za přeshraničním záchranným a humanitárním úsilím v boji s následky květnových povodní v Bosně a Hercegovině, Srbsku a Chorvatsku, musí být podepřena asistencí a finanční ...

Eurokomisař(ka) - hit letošní sezóny

16.7.2014 | "Kauza" výběru českého zástupce či zástupkyně na post eurokomisaře či eurokomisařky začíná v médiích nabírat až téměř hysterických rozměrů. Včera bylo pozdě, neschopností vlády nám hrozí blamáž, další ostuda České republiky! Pěkné téma pro letní okurkovou sezónu, navíc pikantní vnitrokoaliční spor. Chtěla bych poněkud zchladit vášně. Tak zaprvé. Ve stejné situaci ...

Další články