- +

Rady pro letní cesty po Evropě


13.7.2018

Právě skončil poslední výborový týden před parlamentní přestávkou. Děkuji Vám za přízeň a podporu!

Ať už se chystáte na dovolenou nebo si ji chcete teprve zajistit na poslední chvíli, je dobré myslet na některá pravidla.

Některá z nich shrnují doporučení Evropského spotřebitelského centra. „V řadě nepříjemných situací mají spotřebitelé svá práva a je dobré být připraven. Proto jsme vyvinuli mobilní aplikaci ‚ECC-Net: Travel‘ pro cestování v Evropě – jsou v ní informace pro 101 situací ve 30 zemích, a navíc fráze pro reklamace v 25 jazycích,“ říká Ondřej Tichota ze sítě Evropských spotřebitelských center. Aplikaci lze stáhnout zdarma v Apple Store, Google Play a obchodě pro Microsoft Windows.

Problémy s lety a zavazadly

Když se cestující setkají se zrušením či významným zpožděním letu nebo problémy se zavazadly, mohou mít právo na náhradu škody. U letů to může být 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu, pokud bylo zpoždění či zrušení způsobeno vinou na straně dopravce.

Pokud je způsobeno mimořádnou okolností, jako je např. rozmar počasí či stávka, právo na kompenzaci nevzniká, ale i tak je operující dopravce povinen se o pasažéry alespoň bezplatně postarat a poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo na náhradní let.

V případě zpoždění, poškození a ztráty zavazadla se prokazuje výše skutečně vzniklé škody, a to pomocí účtenek do výše až ca 35 000 Kč, například za věci, které si člověk musel v cílové destinaci zakoupit. Potvrzení o mimořádnosti vystaví příslušná přepážka na letišti a následně je nutné náhradu škody uplatnit v patřičné lhůtě písemně u dopravce.

Pozor na storno poplatky

Někdy si cestující rezervují přes internet ubytování nebo zájezd a později najdou ještě výhodnější nabídku. Před zrušením původní rezervace je vhodné přečíst si podmínky smlouvy, kterou s druhou stranou uzavřeli – storno poplatky mohou být překvapivě vysoké i v případě, že spotřebitelé názor změní už po několika hodinách.

Vypůjčený vůz si vždy nafoťte

Vůz si při převzetí dobře prohlédněte a případná poškození karoserie si nafoťte. Totéž při vrácení vozu, které je vhodné provést osobně proti písemnému potvrzení (protokol) o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození. Tak budou mít spotřebitelé důkazy o tom, že auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak a například si z kreditní karty strhla částku na údajnou opravu karoserie. Je dobré si také ověřit, zda člověk neplatí zbytečné poplatky za nepotřebné věci a zda přidružené pojištění obsahuje to, co je skutečně potřeba.

 

Poslední vložené aktuality z dění v Evropském parlamentu


Výbor TRAN projednával ukončení změny času a rumunské předsednictví představilo své priority

22.1.2019 | O ukončení střídání letního a zimního času diskutovali poslanci ve Výboru Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Poslanci také diskutovali s odborníky, kteří představili dopady změn času na dopravu, energetiku a zdraví lidí. Největší obavy plynou z toho, že pokud by se jednotlivé státy Unie rozhodly přijmout změny bez domluvy se sousedními státy, vytvořilo by se na vnitřním trhu ...

Legislativní zákaz dvojí kvality - schváleno!

22.1.2019 | Schváleno! Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů právě přijal kompromisní návrh Olgy Sehnalové, který zakazuje dvojí kvalitu a požaduje JASNÉ označení výrobků. ...

Dvojí kvalita: teď se láme chleba

18.1.2019 | V úterý proběhne v Bruselu důležité hlasování, které rozhodne o tom, jestli bude moci být dvojí kvalita skutečně postavena mimo zákon a v jaké podobě to bude. Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů bude hlasovat o znění směrnice o nekalých obchodních praktikách. V září minulého roku přijal Evropský parlament usnesení, jehož jsem byla autorkou a které požaduje, aby byla dvojí kvalita zařazena ...

Další články