- +

Češi dbají při nákupech čím dál více na kvalitu zboží, ukázal průzkum


27.7.2012
Čeští spotřebitelé upřednostňují stále více kvalitu produktů před jejich cenou. Podle nedávno zveřejněného průzkumu dávají větší pozor na složení výrobků a jejich popis a preferují také české zboží před tím zahraničním. Podle Asociace malých a středních podniků by měly české výrobky více propagovat i domácí politici. Čeští zákazníci začali při nákupech spotřebního zboží dávat přednost kvalitě před cenou, ukázal průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR), Rady kvality České republiky a Řídícího výboru programu Česká kvalita. V českém prostředí jde podle odborníků o nový trend. „Kvalita poprvé dostala od spotřebitelů přednost před cenou, která dosud vždy vítězila v průzkumech týkajících se potravin,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka. Jako hlavní kritérium při výběru produktů označilo kvalitu 61 % z pěti set dotázaných. Na druhém místě skončila cena, kterou zvolilo 59 % respondentů. Na dalších příčkách se umístila značka výrobku, jeho složení či materiál, známost nebo znalost produktu na základě dřívější zkušenosti, doporučení od známých, země původu, označení výrobku značkou kvality a atraktivita obalu. Podle ředitele Národního informačního střediska podpory kvality Jana Taraby proto neplatí argumenty některých obchodníků, kteří tvrdí, že Češi dbají při nákupech především na cenu. „Významnou roli stále hraje atribut ceny. Nicméně ukázalo se, že tady existují i jiné metodiky, které mají významnější podíl na rozhodovacím procesu. A to jsou kvantitativní ukazatele, jako je dlouhodobost výrobku, jeho funkčnost, ocenění značkou kvality,“ řekl médiím. Nejen potraviny Podle předsedy AMSP ČR Karla Havlíčka je vnímání kvality citlivé především v případě potravin. „Posuzování kvality může mít nově své opodstatnění ve skandálech, které byly kolem potravin v poslední době,“ uvedl v této souvislosti Taraba (EurActiv 11.7.2012). Problematika kvality jiného zboží prý zatím zůstává právě ve stínu kvality potravin. Zatímco v případě jídla jsou každému spotřebiteli jasná zdravotní rizika, která z nákupu nekvalitních výrobků vyplývají, u spotřebního zboží se řada lidí domnívá, že riskují jen omezenou životnost či funkčnost výrobku. Odborníci však upozorňují, že i v případě jiných než potravinářských výrobků je kvalita důležitá. „Každým rokem je v EU nahlášeno do výstražného informačního systému RAPEX kolem 2.000 typů spotřebních výrobků, které jsou nebezpečné pro zdraví či život svých uživatelů. A i když jejich počet v roce 2011 poprvé klesl, jde o stále velmi vysoká čísla. Varující je zejména vysoký podíl nebezpečných hraček,“ upozornil předseda Rady kvality ČR Robert Szurman. Přednost pro domácí Tři čtvrtiny z pěti stovek dotazovaných dávají přednost českým výrobkům před zahraničními. Považují je totiž většinou za stejně dobré nebo dokonce kvalitnější. „To, že Češi chtějí české výrobky, nás mile překvapilo. Je to dobrá zpráva pro naše producenty. Poprvé v našich anketách zvítězil faktor kvality před faktorem ceny,“ řekl Havlíček. Z průzkumu je také patrné, že spotřebitelé věnují vysokou pozornost údajům na obalech výrobků. Popis produktu označilo jako vodítko při rozeznávání kvality 73 % respondentů. „Český spotřebitel je gramotný, čte příbalové letáky, dívá se, odkud výrobek pochází. Všeobecně vnímá spojení českého producenta se synonymem kvality,“ prohlásil předseda AMSP ČR. Většina zákazníků by podle průzkumu uvítala, kdyby v Česku existovala univerzální a nezávislá značka kvality, která by jim usnadnila výběr zboží. Na českém trhu je jich v současnosti několik, zákazníci je však často neznají. „Průzkum jasně ukázal, že lidé stojí o nezávislé ověřování kvality. Jen bohužel zatím mnozí nevědí, že tady program nezávislého značení existuje, a že splňuje prakticky všechny podmínky, které by spotřebitelé vyžadovali u ‚ideálního‘ značení kvality,“ řekl Juračka s odkazem na program Česká kvalita. AMSP ČR by také uvítala, kdyby domácí výrobky více propagovali také čeští politici, mimo jiné například tím, že je budou sami využívat. „Jedna věc je institucionální přímá podpora, to znamená různá označení výrobků (…). Druhá věc je nepřímá podpora, která spočívá v tom, že čeští politici nebo ti, co jsou dostatečně vidět, dostatečně zmiňují naše výrobce, propagují je ve světě,“ dodal Havlíček. Zdroj: EurActiv.cz

Poslední vložené články


Tradice Evropských dnů v Kroměříži pokračuje. Představujeme Finsko.

18.11.2019 | Evropské dny, jejichž tradici začala v Kroměříži bývalá europoslankyně Olga Sehnalová pokračují. Předsednickou zemí EU je Finsko, kterému je věnován týden akcí, které mají Zemi tisíců jezer představit kroměřížskému publiku. O organizaci se tentokrát postarali členové a přátelé spolku Evropa doma, který na činnost bývalé kroměřížské europoslankyně svými aktivitami navazuje, Finské dny přijel ...

Třicet let...

17.11.2019 | Pro mne rok 1989 a léta, která následovala, symbolizuje Karel Kryl. Určitě nejsem sama. Chtěla jsem si nedávno koupit sborník jeho polistopadových textů s názvem Země lhostejnost. Nepodařilo se. K dostání nikde není. Ani u dobrých knihkupců, ani u konkurence, ani na internetu, ani v antikvariátech v Česku ani na Slovensku. Poslechla jsem si tedy alespoň pár z nich ze záznamu Českého rozhlasu. ...

Další holub na střeše

11.11.2019 | Shodou okolností v době, kdy je na stole nový návrh krajské koncepce zdravotnictví, který by si zasloužil velmi podrobnou odbornou i politickou diskuzi nejen několika vybraných jedinců, mezi kterými ale například nejsou zástupci České lékařské komory, spatřila světlo světa také zbrusu nová koncepce Kroměřížské nemocnice. Je to takové malé deja vu. Stejní autoři jako v případě studie nemocnice ...

Další články