- +

Alternativní řešení sporů usnadní život spotřebitelům v EU


10.7.2012
Každý občan by měl mít přístup k jednoduchému a levnému způsobu řešení sporů při nákupu zboží nebo služeb v EU. Zavedení tzv. alternativního řešení sporu (ADR) v Evropě se věnuje zpráva europoslance Louie Grecha z Progresivní aliance socialistů a demokratů, která získala na dnešním hlasování ve Výboru pro vnitřní trh v Evropském parlamentu většinu napříč politickým spektrem. Jedním z klíčových prvků návrhu nového právního předpisu je, že spotřebitelé by měli dostávat konečnou odpověď na reklamaci do 90 dnů a zdarma, nebo za velmi nízkou cenu. Toho má být docíleno zřízením minimální harmonizace v rámci Evropské unie tak, aby členské státy mohly zachovat stávající fungující pravidla, respektive zavést taková nová opatření, která zajistí efektivni fungování celého mechanismu ADR napříč celou Evropskou unií. Otázka alternativního řešení sporů byla zmíněna již jako jedna z 12 hlavních pák Aktu o jednotném trhu, které jsou považovány za nezbytné pro oživení vnitřního trhu. "Výsledek hlasování je skutečný úspěch," okomentoval dnešní výstup výboru zpravodaj Louis Grech. "Celý mechanismus alternativního řešení sporu je důležitý pro fungování vnitřního trhu tím, že zapojením spotřebitelů napomáhá budování jejich důvěry, zejména v on-line trh, a také ve vztahů mezi spotřebiteli a obchodníky." Dnes totiž občanům není zajištěna stejná úroveň ochrany při nákupu zboží v jiné zemi, a to zejména v případě, kdy narazí na nějakou komplikaci. Evropští potřebitelé tak v důsledku vzniklých problémů prodělávají miliardy eur ročně, jejich ztráty představují 0,4 % evropského HDP. V průměru však pouze 5 % z nich postupuje své případy stávajícím systémům alternativního řešení sporů. "Takto vzniklá mezera v rámci jednotného trhu vytváří frustraci občanů a zpochybňuje jejich důvěru v trh, což vyvolává novou vlnu protekcionismu, která by mohla ohrozit integritu celého vnitřního jednotného evropského trhu," zdůraznil Grech. "Občané budou mít jistotu, že mohou získat odškodnění v případě, že při jejich nákupu nastane nějaký problém. Směrnice se zabývá jak nákupy doma, tak nakupováním v zahraničí. To je v současné době ještě důležitější s ohledm na vysokou rychlost vývoje v oblasti internetového obchodování, které zároveň představuje rozhodující stimul růstu v době krize, "dodal. Výsledek hlasování přivítala i Olga Sehnalová, kolegyně zpravodaje Grecha ze zmíněného výboru. "Důvěra spotřebitelů se nebuduje jen na kvalitě výrobků a služeb, ale i na přesvědčení, ze v případě problémů budou existovat jasná pravidla, účinné a rychlé mechanismy, jak se domoci nápravy. Věřím, ze cesta alternativního řešení sporů tuto důvěru ve spravedlivé fungující vnitřní trh EU pomůže zvýšit," je předsvědčena Sehnalová. Hlavní body zprávy k alternativnímu řešení sporů: - směrnice stanovuje minimální standardy jednotných ADR subjektů s cílem zajistit vysoce kvalitní, transparentní, efektivní a spravedlivé mechanismy odškodnění bez ohledu na to, ve kterém členském státu podává občan svůj podnět - smluví spor pro řešení ADR je vymezen jako spor vyplývající z prodeje zboží nebo služby mezi spotřebitelem a obchodníkem, resp. poskytovatelem služby - postup mimosoudního řešení sporů bude pro spotřebitele zdarma či za malý poplatek - konkrétní řízení má být vyřešeno bez průtahů ve lhůtě 90 kalendářních dnů - směrnice přiznává členským státům pravomoc určit, které ADR subjekty, působící na jejich území, mají mít možnost stanovit konečné řešení - povinností členských států je zajistit, aby orgány ADR poskytovaly - v každém případě na svých stránkách, a dle uvážení i formou jiných prostředků - vhodné, jasné a srozumitelné informace o fungování celého systému alternativního řešení sporů - členské státy zajistí, aby obchodní subjekty, usazené na jejich území, informovaly spotřebitele o názvu, adrese a adrese internetových stránek ADR subjektů, které se na ně vztahují a které jsou kompetentní k řešení potenciálních sporů mezi nimi a spotřebiteli - obchodníci jsou povinni dopředu deklarovat, zda se zaváží, nebo nezaváží k povinnosti používat subjekty ADR k vyřešení vzniklých sporů se spotřebiteli.

Poslední vložené články


Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením

1.11.2019 | Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob se zdravotním postižením a hlavně jejich skutečné naplňování a zlepšování podmínek pro život.. Vystoupila jsem v části konference, ...

Mé tři a více zkušeností s Českou televizí

30.10.2019 | Média a jejich nezávislost jsou v poslední době hojně diskutované téma. Česká televize má v době trendu koncentrace mediální moci a jejího propojování s mocí ekonomickou a politickou držet prapor nezávislosti a nestrannosti a být v tomto směru určitou pojistkou. Velmi ráda bych sdílela dobré příklady ze svého desetiletého působení v Evropském parlamentu, bohužel, uvedu pár příkladů, které ...

Než se začne slibovat

18.10.2019 | Za rok budou krajské volby a tak se po čase nadějeme opět zvýšené aktivity uchazečů o voličskou důvěru. Bude se projevovat objevením a překotným zájmem o tu či onu problematiku. Proč ne, to k volbám patří. Nakolik bude onen zájem pro lidi uvěřitelný, to už je věc souboje mezi paměti voličů a produkty volebních PR agentur. Na druhou stranu, předvolební doba je také příležitost pro ty, kteří ...

Další články