- +

Práva cestujících: nová aplikace pro smartphone Vám během letního cestování pomůže uplatnit všechna Vaše práva


5.7.2012
Cestující, jež zůstali na letišti nebo postrádají svá zavazadla, mohou nyní využít aplikaci pro smartphone, díky níž si okamžitě a na místě ověří svá práva. Právě pro období letních prázdnin uvedla Evropská komise aplikaci pro smartphony, kterou lze využít v letecké a železniční dopravě a jež funguje na čtyřech mobilních platformách: Apple iPhone a iPad, Google Android, RIM Blackberry a Microsoft Windows Phone 7. Aplikace je dostupná ve 22 jazycích EU. V současné době je využitelná v letecké a železniční dopravě a v roce 2013, kdy práva nabudou účinnosti, s ní bude možné pracovat i při cestách autobusem nebo na moři. Místopředseda Evropské komise Siim Kallas, odpovědný za dopravu, uvedl: „Kolik z nás stálo na letišti a frustrovaní jsme poslouchali lidi, jak říkají, že nemáme žádná práva, když jsme věděli, že je máme! S touto aplikací miliony cestujících získají snadný přístup k těm správným informacím o svých právech cestujícího, když to budou nejvíce potřebovat, a to v případě neočekávané situace”. Olga Sehnalová, stínová zpravodajka skupiny Progresivní aliance socialistů a demokratů ke zprávě Evropského parlamentu o právech cestujících ve všech druzích dopravy, zhodnotila kladně především načasování spuštění aplikace: "V době letních prázdnin, kdy je počet cestujících na letištích vždy mnohonásobně vyšší než během celého roku, je představení této aplikace velmi užitečné. Přesto nesmíme zapomínat na skupiny starších cestujících a cestující s omezenou mobilitou, kteří k těmto novým formám komunikace mnohdy nemají přístup. V oblasti prav cestujících a jejich vymáhání stále zůstává ještě mnoho prostoru ke zlepšení." Když cesta neprobíhá tak, jak jsme očekávali, je často stresujícím zážitkem. Je-li zrušený let, hotel neodpovídá nabídce turistických služeb nebo se změní čas odjezdu vlaku, lze nastalou situaci řešit snadněji, pokud cestující zná svá práva. Aplikace cestujícímu vysvětlí jeho práva v případě každého možného problému. Pokud je například zrušený let a v důsledku toho je cestujícímu odepřen vstup na palubu, má nárok na náhradu ve výši 125 až 600 EUR. Jsou-li Vaše zavazadla následkem nehody poškozena, můžete mít rovněž nárok na odškodnění. Je také dobré vědět, že železniční a letecké společnosti jsou povinny podávat jasné informace o cenách a být nápomocny cestujícím s omezenou schopností pohybu. Máte-li pocit, že Vaše práva nejsou respektována, aplikace Vám rovněž podá informaci o tom, na koho se se stížností obrátit. Během mimořádné situace velkého rozsahu, kterou byla například krize způsobená sopečným popelem, k níž došlo po erupci sopky na Islandu v roce 2010, může aplikace cestujícím rovněž zobrazovat informace a doporučení od Evropské komise. Všichni uživatelé smartphonů si aplikace mohou stáhnout na následujícím odkazu: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/cs/mobile.html Zdroj: Evropská komise

Poslední vložené články


Cyklojízda do Kurovického lomu

21.9.2019 | Letošní cyklojízda v rámci Evropského týdne mobility se nám náramně vydařila. Ranní mrazíky vystřídal nádherný prosluněný den. Díky asistenci Městské policie jsme se bezpečné dostali z centra města a pohodovou jízdou přes Záhlinice a Tlumačov jsme dorazili do Kurovického lomu, kde se nám dostalo výkladu o historii i plánech současných majitelů. Kurovický lom je mimořádná přírodní památka a je jen ...

Jak je na tom Česká republika s kvalitou potravin v porovnání s ostatními zeměmi EU?

22.8.2019 | Jsem ráda, že téma kvality potravin ještě občas nějaká média zajímá. Zde je můj nedávný rozhovor pro Euroactiv a pro úplnost přidávám i původní otázky a mé odpovědi na ně. ...

Prohlášení ČLK

28.7.2019 | Pro informaci, všem krajským zastupitelům ve Zlínském kraji jsme v uplynulých dnech zaslali toto společné prohlášení.

Další články