- +

Evropská komise musí konečně jednat v zájmu práv cestujících v letecké dopravě


28.2.2012
Uvíznout na letišti v zahraničí, s chabou znalostí místního jazyka a s letenkou na let, který byl nečekaně, ale definitivně a bez náhrady zrušen... Už se vám něco takového stalo? Desítky tisíc cestujících se slovenskou nízkonákladovou společností Sky Europe dostaly v srpnu 2009 tuto zprávu: „Dovolujeme si Vám oznámit, že naše firma pozastavila prodeje letenek a provoz…Berte na vědomí, že si musíte hradit svůj zpáteční let s některou jinou leteckou společností na vlastní náklady. Důvodem je nedostatek prostředků na financování dalších letů“. Něco takového je podle české sociálnědemokratické zástupkyně v Evropském parlamentu Olgy Sehnalové, členky Výboru pro dopravu a cestovní ruch, zcela nepřijatelné, bohužel však stále aktuální. "Již od kauzy Sky Europe, tedy již přes dva roky, opakovaně žádám Komisi, aby jednala a přijala taková opatření, která cestujícím na celém území Evropské unie zajistí patřičné zacházení a hlavně bezplatný a co nejrychlejší návrat domů při krachu letecké společnosti. Komise musí konečně vyslyšet tyto urgence a říci jasně, co k posílení těchto práv podnikne,“ apeluje Sehnalová. Europoslanci očekávají, že Evropská komise předloží návrh změn legislativy k právům cestujících letos na podzim. Už nyní ale vyslali jasný signál Komisi, co v něm musí být, aby pro něj zvedli ruku. Výbor pro dopravu hlasoval o svém stanovisku dnes dopoledne. „Prosadila jsem do textu několik pozměňovacích návrhů, které se týkají zejména situace cestujících při krachu aerolinek, cenové diskriminace a informací o jejich právech cestujících v případě, že se dostanou do problémů. Jsem přesvědčena o tom, že je potřeba legislativně zakročit a nastavit jasná a důsledně respektovaná pravidla na celoevropské úrovni. A to může udělat jedině Evropská komise,“ říká Sehnalová. Co Olga Sehnalová do zprávy Výboru pro dopravu prosadila: - povinnost aerolinek poskytnout cestujícím závazky v případě svého úpadku, platební neschopnosti či ztráty licence - vytvoření jednotného systému posuzování důkazní hodnoty důkazů prokazujících tzv. „mimořádné okolnosti“ (právě na ně se aerolinky nejčastěji vymlouvají při neochotě náhrady škod cestujícímu) - poskytnout cestujícím kompletní informace o jejich právech v jazyce, v němž byla provedena rezervace a vytvořit za tímto účelem centrální internetovou stránku ve všech jazycích EU, včetně verze pro cestující s postižením - prozkoumat a v případě výskytu odstranit cenovou diskriminaci cestujících na základě země pobytu. Brusel, 28. února 2012

Poslední vložené články


Jak je na tom Česká republika s kvalitou potravin v porovnání s ostatními zeměmi EU?

22.8.2019 | Jsem ráda, že téma kvality potravin ještě občas nějaká média zajímá. Zde je můj nedávný rozhovor pro Euroactiv a pro úplnost přidávám i původní otázky a mé odpovědi na ně. ...

Prohlášení ČLK

28.7.2019 | Pro informaci, všem krajským zastupitelům ve Zlínském kraji jsme v uplynulých dnech zaslali toto společné prohlášení.

Co příjde první? Jméno nebo agenda?

23.7.2019 | Vláda ještě neschválila jméno nového eurokomisaře. Rozhodnout má v srpnu. Původní favoritkou byla stávající eurokomisařka Věra Jourová, jméno však dosud nepadlo a tak se začíná spekulovat i o jiných kandidátech. Komisaři se od našeho vstupu do EU měnili zatím vždy po uplynutí svého funkčního období. Ať to byl Pavel Telička, Vladimír Špidla nebo Štefan Fülle, každý z nich byl eurokomisařem ...

Další články