- +

Evropský parlament schválil nová pravidla na ochranu spotřebitelů


23.6.2011
Poslanci Evropského parlamentu dnes v prvním čtení schválili směrnici o právech spotřebitelů. I přes extrémní náročnost vyjednávání mezi Parlamentem a Radou (jednání trvala přes 3 roky) se nakonec podařilo najít uspokojující kompromis. Směrnice je nyní založena na bázi maximální harmonizace (jednotná pravidla pro celou EU) s několika významnými výjimkami, které úspěšně vyjednala frakce sociálních demokratů, a které zachovávají vysokou míru ochrany spotřebitelů v zemích, kde by se tato ochrana zavedením společných pravidel snížila. Pro sociální demokraty bylo důležité, aby se Směrnice vztahovala i na digitální produkty, stejně jako (částečně) na osobní dopravu. Dalším důležitým bodem je, že směrnice obsahuje obrovské výčet požadavků na informace, které musí být poskytovány obchodníkem spotřebiteli v předsmluvní fázi v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory a smluv na dálku. Další novinkou je to, že bezprostředně než si spotřebitel cokoliv objedná na internetu, musí být informován o plné ceně a hlavních charakteristikách produktu, a jen on sám musí výslovně potvrdit, že chce tuto cenu zaplatit. Kromě toho bude právo na odstoupení od smlouvy plně harmonizováno ve všech členských státech, tj. bude poskytovat 14-denní lhůtu. Dále bude zákaz tzv. předem zaškrtnutých políček, což nyní způsobuje problémy zejména v oblasti osobní dopravy. I přesto, že si sociální demokraté přáli vyšší úroveň ochrany spotřebitele v některých dalších bodech, návrh jako celek považují za dobrý kompromis, který přispěje k větší ochraně práv spotřebitelů. Směrnice ještě musí být formálně schválena Radou. Poté budou mít členské státy 2 roky na uvedení směrnice do praxe. Co evropští spotřebitelé konkrétně získají? - Spotřebitel má 14 dní na to, aby změnil svůj názor na jakýkoli nákup mimo obchodní prostory (nákup on-line, telefonicky nebo e-mailem, podomní prodej) a od nákupu odstoupil. 14-denní lhůta začíná běžet od okamžiku, kdy kupující zboží obdrží. - Pokud zákazník zboží vrátí, musí být peníze zaplacené za zboží vráceny do 14 dnů od odstoupení od nákupu. - Pokud prodávající kupujícího neinformuje o právu na vrácení zboží, má kupující na vrácení zboží jeden rok. - Zboží musí být prodávajícím dodáno do 30 dnů, trvá-li dodání déle, kupující může objednávku zrušit. - Za ztrátu nebo poškození během přepravy odpovídá prodávající. - Konec skrytých poplatků a zákaz předem zaškrtnutých pop-up políček, zvyšujících nenápadně cenu. Při nákupu online se na konci celého procesu objeví pop-up okno s konečnou cenou. To bude kupující muset zaškrtnout, aby tak mohl nákup dokončit. Veškeré poplatky, které vzniknou po přijetí této konečné ceny, musí hradit prodávající. - Nová směrnice také ruší výjimku u smluv uzavřených tzv. na dálku či mimo obchodní prostory, která byla hojně zneužívána například pouličními obchodníky či na předváděcích akcích pro seniory, a která připravovala spotřebitele o svá práva např. na odstoupení od smlouvy. Před čím směrnice spotřebitele nechrání? - Kupující musí zaplatit náklady na vrácení zakoupeného zboží (u zboží velkých rozměrů, jako je nábytek nebo lednička, se musí náklady na případné vrácení stanovit již při prodeji). - Na digitální zboží, jako je hudba, filmy, nebo software, se právo odstoupení od koupě nevztahuje. Toto zboží se považuje za prodané v momentě kdy ho kupující začne stahovat (download). - Právo odstoupení od koupě se nevztahuje ani na zboží vyrobené na zakázku, například na šaty na míru, nebo na pohovku vytvořenou podle zákazníkových specifických požadavků. - Pokud chce zákazník zrušit službu, musí zaplatit za tu část služeb, kterou už využil. Pokud se například klient chce dát rozvést a najme si právníka, má na rozmyšlenou jen 3 dny, poté při odstoupení od smlouvy bude muset zaplatit za čas, který právník na jeho případu strávil do doby odstoupení od smlouvy.

Poslední vložené články


Jak je na tom Česká republika s kvalitou potravin v porovnání s ostatními zeměmi EU?

22.8.2019 | Jsem ráda, že téma kvality potravin ještě občas nějaká média zajímá. Zde je můj nedávný rozhovor pro Euroactiv a pro úplnost přidávám i původní otázky a mé odpovědi na ně. ...

Prohlášení ČLK

28.7.2019 | Pro informaci, všem krajským zastupitelům ve Zlínském kraji jsme v uplynulých dnech zaslali toto společné prohlášení.

Co příjde první? Jméno nebo agenda?

23.7.2019 | Vláda ještě neschválila jméno nového eurokomisaře. Rozhodnout má v srpnu. Původní favoritkou byla stávající eurokomisařka Věra Jourová, jméno však dosud nepadlo a tak se začíná spekulovat i o jiných kandidátech. Komisaři se od našeho vstupu do EU měnili zatím vždy po uplynutí svého funkčního období. Ať to byl Pavel Telička, Vladimír Špidla nebo Štefan Fülle, každý z nich byl eurokomisařem ...

Další články