- +

Spotřebitelé: nová pravidla pro mimosoudní řešení sporů v EU


12.3.2013
Reklamace zboží či služeb by už neměla být pro zákazníky noční můrou. Evropský parlament dnes odhlasoval směrnici o alternativním řešení sporů (ADR) a nařízení o řešení spotřebitelských sporů na internetu (ODR). Výhody těchto nástrojů však v České republice doposud kalila jejich neznalost a nedostatečná právní úprava. Nová celoevropská pravidla mají přispět k častějšímu využívání mimosoudního vyrovnání mezi spotřebiteli a prodejci. ADR je mimosoudní řízení, které umožňuje výhodnější vypořádání obou stran. Jeho hlavními přínosy jsou především nižší náklady, rychlost a neformálnost řízení. Vyřízení reklamace trvá v průměru dva měsíce oproti běžnému soudnímu líčení, které se může protáhnout i na více než rok. Soudní spor je navíc o poznání dražší a spotřebitelé často pod vidinou zdlouhavého a nákladného řízení rezignují na svá práva. Odhaduje se přitom, že přístup ke kvalitnímu systému ADR by spotřebitelům v EU ušetřil až 22,5 miliard eur ročně. Poslankyně Evropského parlamentu a členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), k tomu dnes uvedla: „Nová pravidla rozhodně vítám. Systém mimosoudního řešení sporů v České republice doposud trpěl vážnými nedostatky, které bude potřeba řešit. Jeho správné nastavení je přitom posílením ochrany spotřebitelů a jejich práv a známkou kultivovaného podnikatelského prostředí.“ Poslankyně tak naráží zejména na nedostatečnou právní úpravu ADR v České republice. Problémem je i nedostatek povědomí. „Pilotní projekt ministerstva průmyslu a obchodu ohledně alternativního řešení sporů dopadl rozporuplně. Za necelé dva roky oslovil jen velmi malou část spotřebitelské i podnikatelské veřejnosti. Lidé o mimosoudním řešení nevědí, obchodníci jej často ignorují či dokonce zneužívají a dotčení spotřebitelé přijatým rozhodnutím nevěří. To je hodně neutěšený stav,“ konstatuje Olga Sehnalová. „Směrnice i proto zavádí pravidla pro zajištění nezávislosti a transparentnosti. V praxi by již nemělo docházet k faktickému zneužívání tohoto institutu, zejména rozhodčích doložek, ze strany problematických podnikatelů. Teď bude na České republice, aby legislativu dobře uchopila a implementovala ve prospěch spotřebitelů,“ dodává poslankyně Sehnalová. Novinkou je také vytvoření bezplatné platformy pro on-line řešení spotřebitelských sporů (ODR) při nakupování v jiných zemí EU. Ta zavádí elektronický formulář dostupný ve všech jazycích EU, prostřednictvím kterého bude možné podat na problematického obchodníka stížnost. V České republice je možné se v této souvislosti již nyní obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci. Směrnice o ADR má být členskými státy implementována do 18 měsíců, nařízení o ODR se použije ještě o půl roku později.

Poslední vložené články


Cyklojízda do Kurovického lomu

21.9.2019 | Letošní cyklojízda v rámci Evropského týdne mobility se nám náramně vydařila. Ranní mrazíky vystřídal nádherný prosluněný den. Díky asistenci Městské policie jsme se bezpečné dostali z centra města a pohodovou jízdou přes Záhlinice a Tlumačov jsme dorazili do Kurovického lomu, kde se nám dostalo výkladu o historii i plánech současných majitelů. Kurovický lom je mimořádná přírodní památka a je jen ...

Jak je na tom Česká republika s kvalitou potravin v porovnání s ostatními zeměmi EU?

22.8.2019 | Jsem ráda, že téma kvality potravin ještě občas nějaká média zajímá. Zde je můj nedávný rozhovor pro Euroactiv a pro úplnost přidávám i původní otázky a mé odpovědi na ně. ...

Prohlášení ČLK

28.7.2019 | Pro informaci, všem krajským zastupitelům ve Zlínském kraji jsme v uplynulých dnech zaslali toto společné prohlášení.

Další články