- +

Spotřebitelé: nová pravidla pro mimosoudní řešení sporů v EU


12.3.2013
Reklamace zboží či služeb by už neměla být pro zákazníky noční můrou. Evropský parlament dnes odhlasoval směrnici o alternativním řešení sporů (ADR) a nařízení o řešení spotřebitelských sporů na internetu (ODR). Výhody těchto nástrojů však v České republice doposud kalila jejich neznalost a nedostatečná právní úprava. Nová celoevropská pravidla mají přispět k častějšímu využívání mimosoudního vyrovnání mezi spotřebiteli a prodejci. ADR je mimosoudní řízení, které umožňuje výhodnější vypořádání obou stran. Jeho hlavními přínosy jsou především nižší náklady, rychlost a neformálnost řízení. Vyřízení reklamace trvá v průměru dva měsíce oproti běžnému soudnímu líčení, které se může protáhnout i na více než rok. Soudní spor je navíc o poznání dražší a spotřebitelé často pod vidinou zdlouhavého a nákladného řízení rezignují na svá práva. Odhaduje se přitom, že přístup ke kvalitnímu systému ADR by spotřebitelům v EU ušetřil až 22,5 miliard eur ročně. Poslankyně Evropského parlamentu a členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), k tomu dnes uvedla: „Nová pravidla rozhodně vítám. Systém mimosoudního řešení sporů v České republice doposud trpěl vážnými nedostatky, které bude potřeba řešit. Jeho správné nastavení je přitom posílením ochrany spotřebitelů a jejich práv a známkou kultivovaného podnikatelského prostředí.“ Poslankyně tak naráží zejména na nedostatečnou právní úpravu ADR v České republice. Problémem je i nedostatek povědomí. „Pilotní projekt ministerstva průmyslu a obchodu ohledně alternativního řešení sporů dopadl rozporuplně. Za necelé dva roky oslovil jen velmi malou část spotřebitelské i podnikatelské veřejnosti. Lidé o mimosoudním řešení nevědí, obchodníci jej často ignorují či dokonce zneužívají a dotčení spotřebitelé přijatým rozhodnutím nevěří. To je hodně neutěšený stav,“ konstatuje Olga Sehnalová. „Směrnice i proto zavádí pravidla pro zajištění nezávislosti a transparentnosti. V praxi by již nemělo docházet k faktickému zneužívání tohoto institutu, zejména rozhodčích doložek, ze strany problematických podnikatelů. Teď bude na České republice, aby legislativu dobře uchopila a implementovala ve prospěch spotřebitelů,“ dodává poslankyně Sehnalová. Novinkou je také vytvoření bezplatné platformy pro on-line řešení spotřebitelských sporů (ODR) při nakupování v jiných zemí EU. Ta zavádí elektronický formulář dostupný ve všech jazycích EU, prostřednictvím kterého bude možné podat na problematického obchodníka stížnost. V České republice je možné se v této souvislosti již nyní obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci. Směrnice o ADR má být členskými státy implementována do 18 měsíců, nařízení o ODR se použije ještě o půl roku později.

Poslední vložené aktuality z dění v Evropském parlamentu


Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci

3.6.2019 | Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho nebo o co? Tak třeba o možné budoucí ...

Vstanou noví bojovníci (proti dvojí kvalitě)

23.5.2019 | To mne napadlo, když jsem se dívala na předvolební debatu na TV NOVA, kde se všichni lídři předháněli, kdo byl a bude větším bojovníkem proti dvojí kvalitě potravin. Musím říct, že ještě na začátku dubna, kdy se rozhodovalo o zákazu dvojí kvality v EU, by mne opravdu nenapadlo, že to bude nejviditelnější téma této volební kampaně. Rozhořčení nad dvojí kvalitou je tím větší, čím větší je máslo na hlavě ...

Když se stříhá páska

12.5.2019 | V úterý bude v Kroměříži velká sláva. Přijede sám premiér Babiš, aby společně s hejtmanem Čunkem slavnostně přestřihli pásku u nové budovy, kde bude umístěn nový přístoj moderní diagnostické metody, zvané nukleární magnetická rezonance. Zazní projevy, ve kterých se bude děkovat a ujisťovat, jak kraj skvěle pečuje o své nemocnice, čehož důkazem je otevření nového provozu. Že je to nejlepší odpověď ...

Další články