- +

Bodové systémy zachraňují životy na silnicích napříč Evropou


9.9.2012
Sedm bodů za řízení pod vlivem alkoholu, čtyři body za nedání přednosti v jízdě. Každý řidič v České republice takto za dopravní přestupky sbírá trestné body už od roku 2006. Když dosáhne dvanácti bodů, o řidičský průkaz na jeden rok přijde. Obdobný systém má v nějaké podobě zavedeno i dvacet dalších členů Evropské unie. Výzkumný projekt BESTPOINT, který se bodovým systémům věnuje, představil 6. září na konferenci v Bruselu doporučení, jak body využívat co nejefektivněji. Výsledkem jejich práce by v budoucnu měl být i jednotný bodový systém pro celou Unii. Bodové systémy fungují hlavně pro všeobecnou prevenci.Hrozba nahromadění bodů a ztráty řidičského průkazu dokáže od porušování pravidel úspěšně odradit. Naším cílem není zabavovat řidičské průkazy a zastrašovat řidiče, ale vzdělávat je a vychovávat,“ uvedl Charles Goldenbeld z nizozemského Institutu pro výzkum bezpečnosti silničního provozu. Ve všech zemích nehodovost krátce po zavedení takového systému prudce klesla. Pro úspěšné dlouhodobé fungování systému je pak nutný důsledný policejní dohled nad dodržováním pravidel stejně jako pravidelné informační kampaně a komunikace s veřejností. „Podstatou systému je trestat recidivisty přísněji než řidiče, kteří přestupek spáchají jen příležitostně. V porovnání s pokutami je navíc tento systém férovější, všichni řidiči mají stejný počet bodů a jsou si rovni bez ohledu na to, z jaké jsou společenské vrstvy,“ zdůraznil jeden z autorů příručky, Klaus Machata z Rakouského výboru pro bezpečnost silničního provozu. Cílem Evropské unie je do roku 2020 snížit o polovinu počet úmrtí na silnicích. Jednotný společný bodový systém na úrovni celé Unie, k jehož dosažení představil projekt BESTPOINT konkrétní kroky, by k tomu měl výrazně přispět. Díky databázi přestupků na celoevropské úrovni by byli řidiči nuceni pečlivěji dodržovat dopravní pravidla i za hranicemi vlastní země. K tomu je nejprve potřeba sjednotit systémy jednotlivých států, každá země totiž zatím používá zcela jiná hodnocení a pravidla. Podklady a inspiraci mohou čerpat právě z nové příručky. „Při zavádění bodového systému jsme některé podrobnosti v české vládě nemohli prosadit. Teď se ale můžeme opřít o jednotnou evropskou zprávu odborníků a díky ní náš systém dál zlepšovat,.“ ocenil Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu. Podrobnosti o projektu BESTPOINT i vydanou příručku naleznete na www.bestpoint-project.eu.

Poslední vložené články


Tisková konference k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku

18.7.2014 | Europoslankyně Olga Sehnalová a europoslanec Pavel Poc dnes v Lidovém Domě v Praze vystoupili na v pořadí již druhé tiskové konferenci delegace ČSSD v Evropském parlamentu k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku. Dnešními tématy byly výsledek vyjednávání o obsazení zahraničních delegací Evropského parlamentu, výsledek volby předsedy Evropské komise a jeho program a ...

Newsletter plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku 14. - 17. července 2014

18.7.2014 | Evropský parlament na svém plenárním zasedání ve Štrasburku ve dnech 14. - 17. července 2014 projednal následující témata: Zahájení zasedání: EU musí finančně podpořit obnovu Balkánu po povodních"Kolektivní solidarita, která stála za přeshraničním záchranným a humanitárním úsilím v boji s následky květnových povodní v Bosně a Hercegovině, Srbsku a Chorvatsku, musí být podepřena asistencí a finanční ...

Eurokomisař(ka) - hit letošní sezóny

16.7.2014 | "Kauza" výběru českého zástupce či zástupkyně na post eurokomisaře či eurokomisařky začíná v médiích nabírat až téměř hysterických rozměrů. Včera bylo pozdě, neschopností vlády nám hrozí blamáž, další ostuda České republiky! Pěkné téma pro letní okurkovou sezónu, navíc pikantní vnitrokoaliční spor. Chtěla bych poněkud zchladit vášně. Tak zaprvé. Ve stejné situaci ...

Další články