- +

S eCallem pomoc k nehodě přijede rychleji. Na co tedy v Evropě čekáme?


13.9.2011
Co je eCall? Automatické bezpečnostní zařízení ve vozidlech, které v případě autonehody přímo aktivuje záchranný systém. Jinými slovy,vozidlo, které samo dokáže vytočit linku 112 a umožní současně lokalizovat přesné místo nehody. Čas příjezdu k dopravní nehodě se tak výrazně zkracuje, což tam, kde hrají roli sekundy, může rozhodnout o životě a smrti. Ve venkovských oblastech se tato doba zkrátí až o polovinu. V našich podmínkách se až 70 procent nezávažnějších dopravních nehod stává právě na silnicích nižších tříd. Odborné studie odhadují, že uvedení tohoto systému do provozu pomůže zachránit jen Evropě až 2,5 tisíce životů ročně. Ročně umírá na evropských silnicích zhruba 35tisíc osob a 1,5 milionů je vážně zraněno. Zdálo by se tedy, že jde o jednoznačnou záležitost, jejímuž rychlému uvedení do praxe nebude nic stát v cestě. Bohužel tomu tak není. Podle původního časového harmonogramu měl být tento systém v Evropě zaveden již v roce 2009. Nedávná debata v Evropském parlamentu s komisařkou pro digitální agendu Neelie Kroes však ukázala, že zavedení eCallu přes optimistickou rétoriku silně pokulhává. Projekt se přes slovní podporu pro celoevropské zavedení příliš neposouvá a neexistuje shoda ani mezi všemi členskými státy. Memorandum podporující kroky k povinnému vybavení nových automobilů tímto systémem podepsalo 22 z 27 členských zemí EU. Jedním ze signatářů je i Česká republika, kde byl projekt již úspěšně v minulosti vyzkoušen. Naopak například Velká Británie a Francie se k projektu staví spíše rezervovaně. Evropská komise nyní slibuje zavedení eCallu urychlit. Do roku 2015 chce, aby všechny nové osobní automobily a lehká užitková vozidla již byla tímto systémem povinně vybavena. Samozřejmě, že pro úspěšné zavedení systému je nezbytná spolupráce mnoha složek, což není jednoduché. Kromě výrobců automobilů musí spolupracovat telekomunikační operátoři a samozřejmě i členské státy, jejichž záchranný systém musí být potřebně vybaven. Dvouleté zpoždění při zavádění eCallu však znamená 5 tisíc životů, které za tu dobu mohly být, ale nebyly, zachráněny. Do roku 2015 to bude dalších 10 tisíc osob. Jaké argumenty ještě chceme? Na co čekáme?

Poslední vložené články


Co jsme se dozvěděli

29.5.2020 | Včera zavítal mezi zastupitele města místopředseda představenstva Kroměřížské nemocnice a.s. ing. Liškář. Chtěli jsme jeho prostřednictvím poděkovat zaměstnancům nemocnice za nasazení při zvládnutí koronavirové krize, pobavit se o tom, jak se teď nemocnici daří a jaký je její výhled. Když se z médií dočítáme, že tady kraj chystá stavět velkolepý monoblok za víc než miliardu, rádi bychom jako zastupitelé ...

Řeknou volby, že už toho bylo dost?

4.5.2020 | Co mi v politice vždycky vadilo a vadí, je arogance a sebejistý pocit, že na dotyčného nikdo nemá. Ale stejně tak mi vadí, když si tuhle aroganci lidé nechají líbit, protože to tak nějak přežijí a nestojí jim za to se hádat. Ono to není nic příjemného. Stojí to nervy a někdy je z toho člověku, slušně řečeno, nevolno. Uděláte to jednou, dvakrát, možná i třikrát a pak si řeknete dost. To nemám zapotřebí. ...

Poučení z krizového vývoje aneb Je řešením stavět obří nemocnice?

28.4.2020 | Zastupitelstvo Zlínského kraje se chystá na svém květnovém zasedání opakovat hlasování o výstavbě nové krajské supernemocnice v Malenovicích. Bude to už potřetí. Poprvé zastupitelé záměr neschválili, nečekané opakované hlasování v prosinci dopadlo nejtěsnějším výsledkem opačně. Ministerstvo vnitra na podnět občanů způsob hlasování zpochybnilo. Teď, v době nouzového stavu, by se mělo hlasovat potřetí.Jeden ...

Další články