- +

Konec evropských železničních hranic?


25.7.2011
Jak složité a někdy paradoxní situace provázejí evropskou železniční dopravu a co brání snaze po jejím rychlejším vzájemném propojení si můžeme ukázat na několika téměř absurdních příkladech. Během posledních dvou set let se železniční doprava v Evropě rozvíjela především uvnitř jednotlivých států, které si své železniční systémy vytvářely poměrně izolovaně. Technické a provozní normy se tak často lišily (a, bohužel, stále liší) při překročení každých státních hranic. Evropský železniční systém se tak potýká s velkými odlišnostmi, které brání lepšímu využívání železnice jak pro osobní, tak nákladní mezinárodní dopravu. Přitom jednotný evropský železniční prostor, založený na propojené síti kolejí a vzájemně spolupracujícímu vybavení, je jedním z hlavních cílů Evropské unie v oblasti nejen železniční dopravy, ale dopravy jako celku. Pro cestujícího by znamenal rychlejší a plynulejší cestování a z toho vyplývající větší konkurenceschopnosti železniční dopravy. Co brání tzv. interoperabilitě, tedy propojenosti jednotlivých systémů? Dnes existuje napříč jednotlivými státy mnoho rozdílných podmínek, které musí splňovat každý vlak, vydávající se na mezinárodní cestu. Několik příkladů za všechny. Technická rozdílnost spočívá hned v několika bodech - rozdílné elektrifikaci železniční sítě, odlišné šířce železničních rozchodů (od 1524 mm až do 1668 mm), nebo například v tak obyčejném rozdílu, že zatímco v některých evropských státech jezdí vlaky napravo (ČR), hned u sousedů již tomu může být naopak (např. rakouské či polské vlaky jezdí vlevo). Podstatou problému je velký počet železničních sítí, spravovaných vždy někým jiným. Vlak, jedoucí z Anglie do Nizozemí, tedy trasu, kterou lze ujet za 4 hodiny, musí hned 10x překročit hranice těchto sítí a to s sebou přináší zbytečné prodlužování cesty a větší náklady. I proto je doprava po železnici méně konkurenceschopná než jiné druhy dopravy. Chceme-li železniční dopravě pomoci, musíme jít tedy především cestou odstraňování těchto bariér, jak ve formě organizačně technické, tak investiční. Členské státy musí ještě hodně zapracovat na vzájemném uznávání odlišných podmínek a vytvořit na konci jednotná evropská pravidla pro provoz na železnici. K tomu postupně dochází, ale cesta k ideálnímu stavu bude ještě velmi dlouhá. Některé z prvních, i když velmi částečných, pokroků, jen dokreslují železniční paradoxy, které se musí překonávat. Mimo jiné byl například v roce 2010 domluven společný kontrolní seznam výbavy, díky němuž „postačí“ v kabině lokomotivy jeden druh hasicího přístroje (namísto až 25 různých). Přesto (nebo snad právě proto) je úplné odstranění evropských železničních hranic budoucností. Použité zdroje: Interoperabilita, ČD: Phare 2002 (http://www.os.cd.cz/phare/index.php?action=section&id=13952) Sdělení Komise týkající se rozvoje jednotného evropského železničního prostoru, KOM(2010) 474 v konečném znění (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0474:FIN:CS:PDF) Interoperabilita, Výkladový slovník (http://slovnik.czin.eu/vyznam/?slovo=interoperabilita)

Poslední vložené aktuality z dění v Evropském parlamentu


Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci

3.6.2019 | Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho nebo o co? Tak třeba o možné budoucí ...

Vstanou noví bojovníci (proti dvojí kvalitě)

23.5.2019 | To mne napadlo, když jsem se dívala na předvolební debatu na TV NOVA, kde se všichni lídři předháněli, kdo byl a bude větším bojovníkem proti dvojí kvalitě potravin. Musím říct, že ještě na začátku dubna, kdy se rozhodovalo o zákazu dvojí kvality v EU, by mne opravdu nenapadlo, že to bude nejviditelnější téma této volební kampaně. Rozhořčení nad dvojí kvalitou je tím větší, čím větší je máslo na hlavě ...

Když se stříhá páska

12.5.2019 | V úterý bude v Kroměříži velká sláva. Přijede sám premiér Babiš, aby společně s hejtmanem Čunkem slavnostně přestřihli pásku u nové budovy, kde bude umístěn nový přístoj moderní diagnostické metody, zvané nukleární magnetická rezonance. Zazní projevy, ve kterých se bude děkovat a ujisťovat, jak kraj skvěle pečuje o své nemocnice, čehož důkazem je otevření nového provozu. Že je to nejlepší odpověď ...

Další články