- +

Mimosoudní řešení sporů od února i v České republice


2.2.2016

Od 1. února mohou spotřebitelé v České republice využívat institut mimosoudního řešení sporů s obchodníkem v případě, že nejsou spokojeni s vyřízením reklamace ze strany prodávajícího nebo poskytovatele služeb. Novinku přináší novela zákona o ochraně spotřebitele, která do českého právního řádu zavádí pravidla evropské směrnice o alternativním řešení sporů (ADR).

Mimosoudní řešení sporů je výhodnější formou vypořádání obou stran, pokud se nedohodnou samy. Jeho hlavními přínosy jsou především nižší náklady, rychlost a neformálnost řízení. Vyřízení reklamace podstatně kratší dobu, než případný soudní spor, který je navíc o poznání delší. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů není zpoplatněno a náklady s ním spojené si strany nesou samy.

„Téměř tři roky od schválení evropské směrnice o mimosoudním řešení sporů budou moci výhod tohoto institutu využít i čeští spotřebitelé. Zákon přináší pravidla pro zajištění nezávislosti a transparentnosti osoby mediátora, kterým bude v řadě případů Česká obchodní inspekce. Povinnost podnikatelů informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů povede ke zvýšení povědomí o možnosti řešit spor i bez zapojení soudů.  Věřím, že nová pravidla v praxi budou zajímavá i pro podnikatele a přispějí k posílení práv spotřebitelů,“ uvedla Olga Sehnalová, která se na vzniku směrnice v Evropském parlamentu podílela.

Rolí mediátora zákon pověřuje mj. Českou obchodní inspekci, jejíž pracovníci budou zprostředkovat jednání mezi spotřebitelem a obchodníkem v případě žádostí o mimosoudní řešení sporu s prodávajícím nebo poskytovatelem služby. K tomu, aby toto řízení mohlo být zahájeno, je však třeba splnit určité náležitosti, a aby bylo úspěšné, musí mít obě strany vůli svůj spor vyřešit. Podrobná pravidla podávání podnětů v rámci mimosoudního řešení sporů naleznete na stránkách ČOI: http://www.coi.cz/mimosoudni-reseni-sporu-s-coi-od-1.2.-nc1859/

Na mimosoudní řešení sporů v jednotlivých členských státech již brzy naváže spuštění celoevropské platformy pro online řešení sporů, která zavede možnost řešit reklamace i pro nakupování přes internet z jiného členského státu.

Poslední vložené články


Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením

1.11.2019 | Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob se zdravotním postižením a hlavně jejich skutečné naplňování a zlepšování podmínek pro život.. Vystoupila jsem v části konference, ...

Mé tři a více zkušeností s Českou televizí

30.10.2019 | Média a jejich nezávislost jsou v poslední době hojně diskutované téma. Česká televize má v době trendu koncentrace mediální moci a jejího propojování s mocí ekonomickou a politickou držet prapor nezávislosti a nestrannosti a být v tomto směru určitou pojistkou. Velmi ráda bych sdílela dobré příklady ze svého desetiletého působení v Evropském parlamentu, bohužel, uvedu pár příkladů, které ...

Než se začne slibovat

18.10.2019 | Za rok budou krajské volby a tak se po čase nadějeme opět zvýšené aktivity uchazečů o voličskou důvěru. Bude se projevovat objevením a překotným zájmem o tu či onu problematiku. Proč ne, to k volbám patří. Nakolik bude onen zájem pro lidi uvěřitelný, to už je věc souboje mezi paměti voličů a produkty volebních PR agentur. Na druhou stranu, předvolební doba je také příležitost pro ty, kteří ...

Další články