- +

Silniční technická: hříšníky budou zastavovat častěji


22.1.2013
Dnes se v Evropském parlamentu odehrávalo další dějství projednávání tzv. balíčku o technické způsobilosti vozidel. Jeho součástí jsou návrhy na společnou úpravu pravidelných technických prohlídek aut a nová pravidla pro silniční technické kontroly užitkových vozidel v EU. Česká poslankyně a členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), je v Evropském parlamentu zpravodajkou druhé zmiňované části. Její zpráva se jenom v České republice dotkne desetitisíců profesionálních řidičů. Na veřejném slyšení se dnes sešli nejvýznamnější hráči na poli bezpečnosti silničního provozu, dopravy a logistiky, aby společně s europoslanci a zástupci Evropské komise diskutovali o připravovaných změnách. Hlavním cílem navrhovaných opatření je podle Evropské komise především zvýšit bezpečnost na evropských silnicích a pomoci přiblížit se snížení ročního počtu tragických dopravních nehod do roku 2020 o polovinu. Mezi dalšími cíli Komise uvádí především snahu vytvořit společný evropský prostor pro technické prohlídky aut a snížení administrativní zátěže pro podniky v silniční dopravě. V první části balíčku během projednávání v Evropském parlamentu nadále zůstávají sporné návrhy Komise na každoroční STK pro osobní automobily, anebo povinné technické kontroly motocyklů. Ty v některých členských státech na STK dosud jezdit nemusí. Poslankyně Olga Sehnalová je dlouhodobě proti každoročním technickým prohlídkám aut. Mnohem důležitější podle jejího názoru je, aby kontroly v Evropě byly všude stejně důkladné. V tomto bodě je zajedno i s Radou, která tento návrh již dříve nepodpořila. „Byla bych velice ráda, kdyby se nám do návrhu podařila prosadit i povinnost pravidelné kontroly počtu ujetých kilometrů. Pomohlo by to předejít stáčení tachometrů, oblíbenému triku některých obchodníků s ojetými auty,“ dodává poslankyně Olga Sehnalová k první části balíčku o STK. Jednou z nejdůležitějších změn návrhu o silničních technických kontrolách užitkových aut je rozšíření povinných silničních prohlídek i na lehká užitková vozidla do 3,5 tuny. Dosud se tento typ prohlídek dotýkal především velkých nákladních aut a autobusů. „Kontrolovaná auta by měla být po celé EU vybírána ze skupiny nejčastějších hříšníků při běžných technických kontrolách. Tento systém má zvýhodnit ty provozovatele a přepravce, kteří svá auta pravidelně udržují po technické stránce v pořádku, a zefektivnit tak silniční kontroly,“ říká poslankyně Olga Sehnalová ke své části balíčku. Na silnicích členských států měl být kontrolován technický stav přibližně u 5% užitkových aut. Prohlídky by měly mít po celé Evropě stejnou úroveň i průběh. Podle odhadů by Česká republika tuto hranici měla bez problémů splnit. Za rok 2011 bylo u nás zkontrolováno okolo 56 000 aut, což pětiprocentní podíl registrovaných užitkových vozidel u nás přesahuje. „Za nesmírně důležitá považuji rovněž jasně nastavená pravidla pro kontrolu hmotnosti nákladu. Myslím, že není sporu o tom, že nadměrný náklad má zásadní dopad jak na bezpečnost provozu, tak na kvalitu silnice,“ dodává poslankyně Sehnalová. O balíčku o technické způsobilosti vozidel se bude hlasovat na Plenárním zasedání Evropského parlamentu v červenci 2013.

Poslední vložené aktuality z dění v Evropském parlamentu


Europoslankyně Sehnalová: auta v EU budou bezpečnější, ale nekomplikujme řidičům zbytečně život

21.2.2019 | Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu dnes schválil svou pozici k návrhu nařízení o obecné bezpečnosti. To rozšiřuje seznam bezpečnostních prvků, které mají být nově instalovány do různých kategorií vozidel v EU. Jde zejména o systémy, které reagují na technologický vývoj a posun směrem k autonomním vozidlům (viz otázky a odpovědi níže). „Vývoj v posledních ...

Řidičům kamionů a autobusů se usnadní práce – systém placení mýta v EU se zjednoduší

14.2.2019 | Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného po Evropě. Firmy se navíc nebudou muset registrovat do různých národních systémů, což zefektivní výběr silničních poplatků. ...

Europoslankyně Sehnalová na hranicích ke kauze hovězího masa: informace z Polska měly přijít dřív, obrátila jsem se na Evropskou komisi

11.2.2019 | Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dnes pracovně navštívila obec Chotěbuz u Českého Těšína, ve které se nachází největší hraniční přechod mezi ČR a Polskem, hojně využívaný pro nákladní dopravu mezi oběma zeměmi. Poslankyně se v terénu setkala se zástupci státní veterinární správy a bezpečnostních sborů, kteří v současné době provádějí zesílené kontroly všech zásilek z Polska, včetně ...

Další články