- +

Co možná ještě nevíte o Bílé knize o dopravě do roku 2050


12.1.2012
Co jsou tzv. Bílé knihy? Bílé knihy jsou dokumenty, které obsahují návrhy na činnost Evropské unie v určité oblasti, např. v zemědělské politice, sociální oblasti či dopravě. V některých případech Bílá kniha následuje po vydání Zelené knihy, jejímž cílem je zahájit proces konzultací o daném tématu na evropské úrovni. Bílou knihu představuje Evropská komise a připomínkuje ji Evropský parlament a Rada. Po jejich schválení se z ní může stát akční program Unie pro danou oblast. Bílá kniha je pro členské státy nezávazným dokumentem, má pro členské státy EU tedy doporučující a informační povahu. Zároveň však naznačuje příští směřování dané oblasti ze strany Evropské komise v následujících letech (euroskop.cz). Je to tedy zejména cestovní mapa a strategický dokument. Bílá kniha o dopravě do roku 2050 - Jednotný evropský prostor V březnu 2011 představila Evropská komise Bílou knihu o dopravě do roku 2050, která navazuje na Bílou knihu z roku 2001. Celý název tohoto dokumentu je "BÍLÁ KNIHA - Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje". Dokument reaguje na hlavní výzvy v dopravní oblasti, kterými jsou zejména omezenost energetických zdrojů a závislost Evropy na těchto zdrojích, emise CO2, neudržitelná situace v oblasti dopravní bezpečnosti, fragmentace území, dopravní zácpy a hluk z dopravy. Cíle Bílé knihy obecně tak lze stručně popsat jako výrazný krok směrem k větší efektivitě dopravy: Evropská doprava by měla spotřebovávat méně energie, používat čistší energie a zlepšit efektivitu ve využívání stávající i nově budované dopravní infrastruktury. Bílá kniha má 4 hlavní cíle (všechny by měly být splněny do roku 2050): 1. 40% využívání udržitelných nízkouhlíkových paliv v letecké dopravě a nejméně 40% snížení emisí z lodní dopravy; 2. 50% přesun cest na střední vzdálenosti v meziměstské osobní a nákladní dopravě ze silniční dopravy na železniční a vodní dopravu; 3. 60% snížení emisí CO2 z dopravy (tento cíl je vztažen k roku 1990; do roku 2030 by nicméně mělo dojít alespoň k 20% snížení emisí CO2 oproti roku 2008). 4. postupné omezování až zákaz vjezdu vozidel s konvenčním palivem do center měst; Uvedené cíle jsou dále specifikovány pro městskou dopravu, meziměstskou dopravu a dopravu na dlouhé vzdálenosti (včetně mezikontinentální dopravy). Tyto cíle má doplnit 40 konkrétních iniciativ mezi lety 2011-2020. (euroskop.cz) Role Evropského parlamentu O tomto strategickém dokumentu jednal z vlastní iniciativy jak Evropský parlament, tak Rada. Zpravodajem v Evropském parlamentu se stal Matthieu Grosch, člen Evropské lidové strany (ELS). Stínovou zpravodajkou za frakci Progresivní aliance socialistů a demokratů (S&D) byla europoslankyně Olga Sehnalová. Vedle oficiálních jednání Výboru pro dopravu a cestovní ruch, kde proběhlo několik výměn názorů, se uskutečnila také řada jednání za zavřenými dveřmi. Témata diskutovaná v Evropském parlamentu: - konkrétní střednědobé cíle do roku 2020 - Podpora tzv. "vize nula" v oblasti bezpečnosti dopravy - internalizace externích nákladů ve všech druzích dopravy - systematická podpora využívání udržitelných druhů dopravy na všechny vzdálenosti (krátké, střední i dlouhé) - podpora veřejné a nemotorové dopravy v městských a příměstských oblastech - důraz na sociální soudržnost - vytváření plánů městské mobility - koncentrace na přeshraniční projekty a posilování regionální soudržnosti při financování transevropských dopravních sítí TEN-T - revize směrnice o pracovní době v dopravě - důraz na sociální podmínky zaměstnanců a zvyšování kvality služeb, podpora vzdělávání a bezpečnosti v dopravě - revize směrnice o liberalizaci přístavních služeb Evropský parlament schválil pozici k Bílé knize po celé řadě diskuzí na plenárním zasedání v prosinci 2011. Co Olga Sehnalová jako stínová zpravodajka prosadila? Olga Sehnalová od začátku vyjednávání prosazovala, aby byla v první řadě věnována pozornost vyrovnání zcela rozdílné úrovně dopravní infrastruktury v tzv. starých a nových členských státech Unie. Vzhledem k tomu, že stav infrastruktury v nových členských státech, tedy včetně České republiky, se podstatně liší úrovní kvality infrastruktury i služeb, hustotou dopravní sítě i mírou otevření trhu, je třeba přiřadit tento bod k hlavním cílům Bílé knihy. Olga Sehnalová požaduje po Evropské komisi: - stanovení konkrétních a realistických cílů na základě znalosti skutečného stavu - zmapování rozdílů mezi starými a novými členskými státy do roku 2013 - analýzu pracovních podmínek v dopravním sektoru do roku 2013 - více investic do silnic nižších tříd (na nich že stává 70 procent všech nehod) - podporu udržitelných druhů dopravy _____________________________ Použité zdroje: www.ec.europa.eu www.europarl.europa.eu www.euroskop.cz www.business.info.cz Tiskové zprávy a články Olgy Sehnalové: Olga Sehnalová debatovala o budoucnosti dopravy v Evropské unii http://www.sehnalova.cz/clanek/olga-sehnalova-debatovala-o-budoucnosti-dopravy-v-evropske-unii-2011-10-13.html Bílá kniha o dopravě musí reflektovat stav infrastruktury v nových členských státech http://www.sehnalova.cz/clanek/bila-kniha-o-doprave-musi-reflektovat-stav-infrastruktury-v-novych-clenskych-statech-2011-11-24.html I nové členské země potřebují kvalitní silnice a železnice http://www.sehnalova.cz/clanek/europoslankyne-olga-sehnalova-i-nove-clenske-zeme-potrebuji-kvalitni-silnice-a-zeleznice-2011-12-15.html ______________________________________________ Podrobné informace: http://www.euroskop.cz/8454/18725/clanek/doprava-v-breznu-2011 Celé znění Bílé knihy Evropské komise v češtině: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:CS:PDF Konečné znění zprávy přijaté Evropským parlamentem: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2011-0584+0+DOC+XML+V0//CS

Poslední vložené články


Jak je na tom Česká republika s kvalitou potravin v porovnání s ostatními zeměmi EU?

22.8.2019 | Jsem ráda, že téma kvality potravin ještě občas nějaká média zajímá. Zde je můj nedávný rozhovor pro Euroactiv a pro úplnost přidávám i původní otázky a mé odpovědi na ně. ...

Prohlášení ČLK

28.7.2019 | Pro informaci, všem krajským zastupitelům ve Zlínském kraji jsme v uplynulých dnech zaslali toto společné prohlášení.

Co příjde první? Jméno nebo agenda?

23.7.2019 | Vláda ještě neschválila jméno nového eurokomisaře. Rozhodnout má v srpnu. Původní favoritkou byla stávající eurokomisařka Věra Jourová, jméno však dosud nepadlo a tak se začíná spekulovat i o jiných kandidátech. Komisaři se od našeho vstupu do EU měnili zatím vždy po uplynutí svého funkčního období. Ať to byl Pavel Telička, Vladimír Špidla nebo Štefan Fülle, každý z nich byl eurokomisařem ...

Další články