- +

Nová opatření ke zvyšování bezpečnosti a omezování nekalých praktik v silniční dopravě


19.1.2015

Od nového roku začala v České republice platit některá nová opatření v silniční dopravě, zejména v oblasti bezpečnosti silničního provozu, omezování nekalých praktik při nákupu a registraci vozidel a udržování osobních i užitkových vozidel provozovaných na našem území v řádném technickém stavu. 1. ledna vstoupila v platnost novela zákona 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a vyhláška č. 342/2014 o technických prohlídkách a měření emisí vozidel. 2. ledna zprovoznilo Ministerstvo dopravy elektronickou databázi, která zpřístupňuje údaje o stavu tachometrů vozidel zaznamenaných během technické kontroly.

Tato opatření přímo souvisí s evropskými předpisy v oblasti silniční dopravy a to především s balíčkem směrnic o technické způsobilosti vozidel schváleným v loňském roce. Ten byl evropskými institucemi po dvou letech vyjednávání schválen v dubnu 2014. Opatření, která z těchto směrnic vyplývají, musí být postupně převáděna do právních řádů členských států. Většinu z nich jsou členské státy povinny zavést do května 2018. O jaká opatření se v souvislosti s tímto balíčkem jedná? Přečtěte si shrnutí hlavních bodů všech tří směrnic.


Pravidelné technické prohlídky (Směrnice 2014/45/ES)

Lhůty

Směrnice sbližuje postupy provádění pravidelných technických prohlídek v členských státech. Stanovuje minimální lhůty pro pravidelné technické prohlídky. Na území ČR se podle nových pravidel pro osobní a lehká užitková vozidla situace nezmění, první prohlídka je stanovena po čtyřech letech od první registrace a poté každé dva roky. Stejné podmínky budou nově platit i pro traktory s dosahovanou rychlostí vyšší než 40 km kat. T5, pokud jsou komerčně využívány pro přepravu zboží.

U osobních vozidel pro komerční přepravu osob (taxi), vozidel záchranné služby, autobusů, užitkových vozidel a přívěsů nad 3,5t bude i nadále platit lhůta jeden rok. Pro 2kolová (motocykly) a 3kolová vozidla nad 125 cm3 mají členské státy zavést vlastní vhodné lhůty pravidelných prohlídek.

Výjimka z těchto lhůt se týká jasně definovaných vozidel historických, diplomatických, soutěžních, veřejných a ozbrojených složek, civilní ochrany nebo vozidel využívaných pouze pro zemědělské a lesnické účely. Každý členský stát může tato pravidla dále zpřísnit a požadovat technickou prohlídku např. u těch vozidel, která překročila hranici 160 000 najetých km.

Odpovědnost za vozidlo a zákaz provozu

Členské státy mají také povinnost definovat osobu odpovědnou za vozidlo a jeho udržování v bezpečném stavu. Směrnice také uvádí kategorie závažnosti nedostatků, u kterých může členský stát zakázat použití na veřejných pozemních komunikacích.

Stáčení tachometrů a sankce

Členské státy mají alespoň kontrolorům zajistit předávání informací o počítadlech ujetých kilometrů z každé technické kontroly v elektronické podobě. Pokud by byla zjištěna manipulace s tachometrem za účelem snížení záznamu o vzdálenosti ujeté vozidlem nebo zkreslení záznamu, mají členské státy zavést účinné, přiměřené a nediskriminující sankce.

Stanice technické kontroly

Směrnice uvádí minimální požadavky na zkušební zařízení a vybavení stanic technické kontroly. Do května 2018 je možno z tohoto opatření uplatnit přechodné období. Prohlídky budou moci být prováděny pouze v těch stanicích technické kontroly,  kterým stát udělil oprávnění, stát zajistí také dozor nad těmito stanicemi.  Členské státy budou povinny uznat doklad o pravidelné technické prohlídce vydaný jiným členským státem.

Kontroloři

Směrnice také od května 2018 stanovuje nové minimální požadavky pro odbornou kvalifikaci kontrolorů.

Kontaktní místo

Členské státy mají povinnost určit do května 2015 kontaktní místo pro předávání a výměnu informací s Komisí a členskými státy a uplatňování této směrnice. Za ČR bylo tímto kontaktním místem nahlášeno Ministerstvo dopravy.

Motocykly a tříkolky

Od roku 2022 se pravidla této směrnice mají vztahovat také na 2kolová (motocykly) a 3kolová vozidla nad 125 cm3, pokud do té doby členský stát nezavede účinná alternativní opatření v oblasti zvyšování bezpečnosti u těchto kategorií.

Opatření daná touto směrnicí musí být v členských státech zavedena nejpozději od května 2018. (kromě těch, u kterých jsou výše uvedeny jiné lhůty).

 

Silniční technické kontroly (Směrnice 2014/47/ES)

Směrnice sbližuje postupy provádění silničních technických kontrol v členských státech ve snaze zvyšovat bezpečnost silničního provozu a zlepšovat stav životního prostředí v EU.  Vztahuje se na těžká užitková vozidla a přívěsy nad 3,5 tuny (kat. M2, M3, N2, N3, O3, O4 a T5), členské státy mohou rozhodnout o zavedení kontrol také pro lehká užitková vozidla a o provádění kontrol na jiných místech, než jsou veřejné pozemní komunikace. V roce 2016 představí Komise analýzu možných dopadů a účinků rozšíření směrnice na lehká užitková vozidla kat. N1 a přívěsy kat. O2.

Silniční kontroly se skládají z prvotní (vizuální) a v případě nutnosti podrobnější prohlídky vozidla. Podrobnější silniční kontroly budou podle směrnice zaměřeny především na bezpečnost brzd, pneumatiky, kola, podvozek a hlučnost. Členské státy se mají samy rozhodnout, zda budou během kontrol akceptovat elektronické verze dokladů o předchozích kontrolách.

Počet kontrol

Směrnice zavádí celkový počet prvotních kontrol v celé EU ročně a to v rozsahu nejméně 5 procent celkového počtu registrovaných těžkých užitkových vozidel, úměrně počtu registrovaném v daném členském státě. ČR tento počet splňuje i na národní úrovni, každoročně je u nás kontrolováno více než 5,5 procent těchto vozidel.

Závažné a nebezpečné nedostatky

Závažné nebo nebezpečné nedostatky zjištěné při kontrole musí být odstraněny dříve, než bude možné vozidlo opět použít na veřejné pozemní komunikaci. Směrnice uvádí kategorie závažnosti nedostatků, u kterých může členský stát zakázat použití na veřejných pozemních komunikacích. Omezit nebo zakázat další použití je možné také tehdy, pokud vozidlo představuje bezprostřední ohrožení silničního provozu.

Systémy hodnocení rizika

Směrnice zpřesňuje pravidla pro zavedení tzv. systémů hodnocení rizika na národní úrovni, přiřazení rizikových profilů podnikům, které mohou členské státy využít k důkladnějším a častějším kontrolám dopravců s vyšším stupněm rizika. Tento systém budou provozovat vnitrostátní orgány jednotlivých členských států. Jeho spuštění zajistí členské státy nejpozději od května 2019. V roce 2022 představí Komise návrh na harmonizaci systémů hodnocení rizika a definici vzájemně porovnatelného rizikového profilu dopravních podniků.

Kontaktní místo

Členské státy mají jako doposud podávat pravidelně každé dva roky souhrnnou zprávu o průběhu a výsledcích kontrol Komisi, od roku 2019 bude zaveden nový jednotný formát pro lepší zpracování dat.

Členské státy mají povinnost určit do května 2015 kontaktní místo pro předávání a výměnu informací s Komisí a členskými státy mimo jiné i o závažných nedostatcích vozidel jiného členského státu.  Za ČR bylo tímto kontaktním místem nahlášeno Ministerstvo dopravy.

Každý rok mají členské státy pořádat společně koordinované silniční kontroly.

Směrnice uvádí pouze minimální požadavky, členské státy mohou na svém území zavést vlastní přísnější pravidla. Opatření daná touto směrnicí musí být v členských státech zavedena nejpozději od května 2018 (kromě těch, u kterých jsou výše uvedeny jiné lhůty).

 

Registrační doklady vozidel (Směrnice 2014/46/ES)

Směrnice upřesňuje zaznamenávání údajů o vozidlech, jejich registraci a výsledcích pravidelných technických prohlídek. Usnadňuje postupy provádění technických prohlídek vozidla, kterému byla pozastavena platnost registrace, zjednodušuje postup změny majitele vozidla a výměnu informací mezi členskými státy za použití elektronických databází.

Opatření daná touto směrnicí musí být v členských státech zavedena nejpozději od května 2018.

 

Další informace k tomuto tématu najdete také v předchozích článcích:

Doprava: 11,9 miliardy EUR na zkvalitnění evropských spojení

Priority lotyšského předsednictví v Radě EU pro oblast dopravy

Poslední vložené články


Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením

1.11.2019 | Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob se zdravotním postižením a hlavně jejich skutečné naplňování a zlepšování podmínek pro život.. Vystoupila jsem v části konference, ...

Mé tři a více zkušeností s Českou televizí

30.10.2019 | Média a jejich nezávislost jsou v poslední době hojně diskutované téma. Česká televize má v době trendu koncentrace mediální moci a jejího propojování s mocí ekonomickou a politickou držet prapor nezávislosti a nestrannosti a být v tomto směru určitou pojistkou. Velmi ráda bych sdílela dobré příklady ze svého desetiletého působení v Evropském parlamentu, bohužel, uvedu pár příkladů, které ...

Než se začne slibovat

18.10.2019 | Za rok budou krajské volby a tak se po čase nadějeme opět zvýšené aktivity uchazečů o voličskou důvěru. Bude se projevovat objevením a překotným zájmem o tu či onu problematiku. Proč ne, to k volbám patří. Nakolik bude onen zájem pro lidi uvěřitelný, to už je věc souboje mezi paměti voličů a produkty volebních PR agentur. Na druhou stranu, předvolební doba je také příležitost pro ty, kteří ...

Další články