- +

Olga Sehnalová pro Euroskop na téma - Alkohol za volantem a Vize nula


13.5.2012
Euroskop: Jste přesvědčená o tom, že by měla být nulová tolerance alkoholu za volantem upravena unijním zákonodárstvím? OS: Ano. Domnívám se, že pokud je alkohol jednou ze tří nejčastějších příčin úmrtí na evropských silnicích, kterých je neuvěřitelných 35tisíc ročně, musí tomu odpovídat i mnohem razantnější opatření, která by měla situaci zlepšit. Nedomnívám se, bohužel, že je to otázka nejbližších let. Trvám však na tom, že přesto, že je tzv. kultura konzumace alkoholu v různých evropských zemích různá, jeho Euroskop: Jak chcete přimět členské státy, které alkohol za volantem tolerují (drtivá většina EU), aby snížily toleranci na nulu? OS: Bude se to dít podle mne postupnými kroky. Již nyní dochází ke snižování povolené hladiny alkoholu v některých evropských státech, jako je např. Spolková republika Německo, Španělsko či Nizozemí a tento trend bude dle mého soudu pokračovat. I Evropský parlament v tzv. Kochově zprávě přijal doporučení všem členským státům, aby byla nulová tolerance vyžadována přinejmenším u nových řidičů první dva roky a u profesionálních řidičů po celou dobu. Europoslanci z členských států, v nichž je povolena vyšší hranice konzumace alkoholu před jízdou, tedy především zástupci Velké Británie, kde současná povolená hladina alkoholu v krvi před řízením činí až 0,8 promile, zástupci Slovinska či Německa (v současnosti 0,5 promile) návrh na nulovou toleranci jednoznačně podpořili. Musím nicméně říci, že pro mne je i tento požadavek příliš málo důrazný. Ale uznávám, že v zemích, kde nulová tolerance zatím není, je to krok správným směrem. Euroskop: Máte podporu některého z kolegů z výboru pro "vizi nula" v celé Evropě? OS: Za tzv.Vizi nula, která byla zahrnuta i do v Bílé knihy o dopravě do roku 2050, k níž jsem byla stínovou zpravodajkou za frakci Progresivní aliance socialistů a demokratů (S&D), se obecně považuje morální apel nesmířit se s žádným úmrtím na silnicích a dělat vše proto, abychom jim přecházeli. V letecké či železniční dopravě Vize nula již dávno funguje a úmrtí v těchto druzích dopravy povazujeme z a něco zcela mimořádného, zkoumáme příčiny a voláme po razantních opatřeních. Silniční dopravě bychom podle mého názoru měli přistupovat velmi obdobně. Toto pojetí tzv. Vize nula má v Evropském parlamentu všeobecnou podporu. Já jsem přesvědčena o tom, že pokud jde o alkohol za volantem, jsou to dvě strany stejné mince.

Poslední vložené články


Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením

1.11.2019 | Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob se zdravotním postižením a hlavně jejich skutečné naplňování a zlepšování podmínek pro život.. Vystoupila jsem v části konference, ...

Mé tři a více zkušeností s Českou televizí

30.10.2019 | Média a jejich nezávislost jsou v poslední době hojně diskutované téma. Česká televize má v době trendu koncentrace mediální moci a jejího propojování s mocí ekonomickou a politickou držet prapor nezávislosti a nestrannosti a být v tomto směru určitou pojistkou. Velmi ráda bych sdílela dobré příklady ze svého desetiletého působení v Evropském parlamentu, bohužel, uvedu pár příkladů, které ...

Než se začne slibovat

18.10.2019 | Za rok budou krajské volby a tak se po čase nadějeme opět zvýšené aktivity uchazečů o voličskou důvěru. Bude se projevovat objevením a překotným zájmem o tu či onu problematiku. Proč ne, to k volbám patří. Nakolik bude onen zájem pro lidi uvěřitelný, to už je věc souboje mezi paměti voličů a produkty volebních PR agentur. Na druhou stranu, předvolební doba je také příležitost pro ty, kteří ...

Další články