- +

Když se Evropa hádá, vědí to všichni, když se buduje, neví to nikdo


11.11.2010
Evropská komise koncem října představila plán nového evropského Aktu pro jednotný vnitřní trh EU. Jedná se o soubor padesáti návrhů, které by měly vstoupit v platnost v následujících dvou letech s cílem zajistit co nejlepší fungování vnitřního trhu Evropské unie. Tato aktivita Komise je součástí tzv. strategie "Evropa 2020" zaměřené na podporu hospodářského růstu v EU a vzniku nových pracovních míst. Mezi padesáti návrhy figurují například vytvoření evropského občanského průkazu pro pracující k usnadnění jejich mobility, zjednodušení registrace automobilů v jiném členském státě EU, či zvýšení transparentnosti bankovních poplatků. Seznam bude nyní podroben čtyřměsíční debatě, jelikož Komise doufá, že lidé využijí příležitosti a k tématu vnitřního trhu se vyjádří. Jak bude celá tato debata v praxi vypadat, však zatím není jasné. Ve svém apelu na Komisi se nad tímto aspektem pozastavila i europoslankyně Olga Sehnalová: „Komise tvrdí, že chce znát názor co možná největšího počtu běžných spotřebitelů. Avšak například v České republice nebo na Slovensku zveřejnění tohoto dokumentu v médiích zcela zapadlo.“ Olga Sehnalová se ve svém prohlášení táže, jaká je vlastně komunikační strategie tohoto návrhu? „Stojí-li Komise skutečně o názory spotřebitelů, měla by pro medializaci tohoto návrhu udělat podstatně více než doposud! Vnímání, pochopení a znalost jednotného trhu jsou u občanů nízké, neexistující, zmatené či dokonce negativní. Mnoho Evropanů ani neví, jaké konkrétní výhody jim samotný jednotný trh přináší. Přitom opatření EU na vnitřním trhu mají výsledky. Například snížení cen mobilních hovorů o 70% nebo snížení cen letenek o 40%. To jsou konkrétní výhody, které jednotný trh přináší lidem.“ Europoslankyně proto vyzvala Evropskou komisi, aby výrazně zlepšila svou komunikační strategii směrem ke koncovým spotřebitelům tak, aby se zvýšila informovanost o přínosech jednotného trhu EU. Stále je tu totiž velké množství problémů, které je třeba řešit. Například srovnávání cen výrobků v jednotlivých zemích. V České republice a na Slovensku jsou paradoxně ceny některých komodit (např. oděvů a elektroniky) podstatně vyšší, než ve státech západní Evropy, přestože kupní síla obyvatelstva je nesrovnatelná. A právě takové problémy by mohl fungující přeshraniční trh vyřešit. „Zcela jistě je potřeba, aby budoucí politika EU v oblasti jednotného trhu odpovídala potřebám především spotřebitelů a zajistila jejich ochranu. Ale také je nutné, aby tato politika byla dobře komunikována a prezentována. Podle mého názoru by informační kampaň neměla být vedena jen na úrovni evropských institucí, ale měla by být decentralizována na národní a regionální úroveň. Zaměřit by se pak měla zejména na řešení každodenních problémů spotřebitelů, jako jsou například bankovní poplatky či srovnávání cen výrobků", uzavřela své doporučení Olga Sehnalová. Tisková zpráva Delegace ČSSD v Evropském parlamentu

Poslední vložené články


Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením

1.11.2019 | Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob se zdravotním postižením a hlavně jejich skutečné naplňování a zlepšování podmínek pro život.. Vystoupila jsem v části konference, ...

Mé tři a více zkušeností s Českou televizí

30.10.2019 | Média a jejich nezávislost jsou v poslední době hojně diskutované téma. Česká televize má v době trendu koncentrace mediální moci a jejího propojování s mocí ekonomickou a politickou držet prapor nezávislosti a nestrannosti a být v tomto směru určitou pojistkou. Velmi ráda bych sdílela dobré příklady ze svého desetiletého působení v Evropském parlamentu, bohužel, uvedu pár příkladů, které ...

Než se začne slibovat

18.10.2019 | Za rok budou krajské volby a tak se po čase nadějeme opět zvýšené aktivity uchazečů o voličskou důvěru. Bude se projevovat objevením a překotným zájmem o tu či onu problematiku. Proč ne, to k volbám patří. Nakolik bude onen zájem pro lidi uvěřitelný, to už je věc souboje mezi paměti voličů a produkty volebních PR agentur. Na druhou stranu, předvolební doba je také příležitost pro ty, kteří ...

Další články