- +

Lobby zvítězila, emise budou vyšší


28.9.2010
Vyšší emisní limity pro lehká užitková vozidla, než původně předpokládala Evropská komise, schválil 28. 10. 2010 Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu (ENVI). Pravicoví poslanci tak vyhověli nátlaku lobby velkých automobilových výrobců. Ti požadovali limit až o desítky gramů vyšší. "V podstatě jim ale nešlo o nic jiného, než aby si zachovali pokud možno co nejvyšší zisky," říká český poslanec Evropského parlamentu a člen výboru ENVI Pavel Poc (S&D), kterého rozhodnutí výboru silně zklamalo, stejně jako prosazená výše limitů v podobě 140 gramů CO2 na kilometr. Jak Socialisté, tak Zelení proto při jednání jednoznačně podporovali návrh Evropské komise, který měl snížit emise na úroveň 135 gramů CO2 na kilometr do roku 2020. V současné době totiž pro lehká užitková vozidla, na rozdíl od osobních nebo nákladních aut, žádné limity nejsou. Plán, který vidí ve snížení emisí z LCV důležitou součást celkové strategie snižování emisí CO2, a jenž zdůrazňuje výhody menší spotřeby pohonných hmot, má podporu výboru ENVI, Komise, frakce S&D, malých a středních výrobců LCV i zájmových skupin včetně Greenpeace. Naopak proti se postavili poslanci pravicových frakcí EPP, ECR a ALDE, kteří podpořili návrhy velkých výrobců automobilů. Z nich někteří, jako například Daimler, požadovali dokonce limity na úrovni 160 gramů CO2 na kilometr. Zástupci automobilek mají přitom vždy stejné argumenty: nižší limity jsou nerealizovatelné a ohrozí celé automobilové odvětví. Kompromis, na kterém se dohodly levicové strany v parlamentu (S&D, GUE/NGL a GREENS/EFA), přitom měl širokou podporu nejen ve výboru ENVI, ale také v neziskových organizacích, v menších a středních firmách i mezi odborníky na dané téma. Na druhou stranu jediný, komu vyhovuje pravicový návrh, je právě automobilový průmysl. Poslanci S&D, GUE a GREENS se proto rozhodli v pětiminutové pauze před závěrečným hlasováním nevyjádřit podporu zpravodajovi EPP Martinu Callananovi a jeho návrhu zprávy o výkonnostních normách pro lehká užitková vozidla. To se projevilo při konečném hlasování ENVI - návrh zprávy jako celek podpořilo 31 europoslanců, 25 bylo proti a 2 se zdrželi hlasování. Pro návrh legislativního usnesení hlasovalo 32 europoslanců, 25 bylo proti a jeden se zdržel hlasování.

Poslední vložené aktuality z dění v Evropském parlamentu


Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci

3.6.2019 | Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho nebo o co? Tak třeba o možné budoucí ...

Vstanou noví bojovníci (proti dvojí kvalitě)

23.5.2019 | To mne napadlo, když jsem se dívala na předvolební debatu na TV NOVA, kde se všichni lídři předháněli, kdo byl a bude větším bojovníkem proti dvojí kvalitě potravin. Musím říct, že ještě na začátku dubna, kdy se rozhodovalo o zákazu dvojí kvality v EU, by mne opravdu nenapadlo, že to bude nejviditelnější téma této volební kampaně. Rozhořčení nad dvojí kvalitou je tím větší, čím větší je máslo na hlavě ...

Když se stříhá páska

12.5.2019 | V úterý bude v Kroměříži velká sláva. Přijede sám premiér Babiš, aby společně s hejtmanem Čunkem slavnostně přestřihli pásku u nové budovy, kde bude umístěn nový přístoj moderní diagnostické metody, zvané nukleární magnetická rezonance. Zazní projevy, ve kterých se bude děkovat a ujisťovat, jak kraj skvěle pečuje o své nemocnice, čehož důkazem je otevření nového provozu. Že je to nejlepší odpověď ...

Další články