- +

Lobby zvítězila, emise budou vyšší


28.9.2010
Vyšší emisní limity pro lehká užitková vozidla, než původně předpokládala Evropská komise, schválil 28. 10. 2010 Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu (ENVI). Pravicoví poslanci tak vyhověli nátlaku lobby velkých automobilových výrobců. Ti požadovali limit až o desítky gramů vyšší. "V podstatě jim ale nešlo o nic jiného, než aby si zachovali pokud možno co nejvyšší zisky," říká český poslanec Evropského parlamentu a člen výboru ENVI Pavel Poc (S&D), kterého rozhodnutí výboru silně zklamalo, stejně jako prosazená výše limitů v podobě 140 gramů CO2 na kilometr. Jak Socialisté, tak Zelení proto při jednání jednoznačně podporovali návrh Evropské komise, který měl snížit emise na úroveň 135 gramů CO2 na kilometr do roku 2020. V současné době totiž pro lehká užitková vozidla, na rozdíl od osobních nebo nákladních aut, žádné limity nejsou. Plán, který vidí ve snížení emisí z LCV důležitou součást celkové strategie snižování emisí CO2, a jenž zdůrazňuje výhody menší spotřeby pohonných hmot, má podporu výboru ENVI, Komise, frakce S&D, malých a středních výrobců LCV i zájmových skupin včetně Greenpeace. Naopak proti se postavili poslanci pravicových frakcí EPP, ECR a ALDE, kteří podpořili návrhy velkých výrobců automobilů. Z nich někteří, jako například Daimler, požadovali dokonce limity na úrovni 160 gramů CO2 na kilometr. Zástupci automobilek mají přitom vždy stejné argumenty: nižší limity jsou nerealizovatelné a ohrozí celé automobilové odvětví. Kompromis, na kterém se dohodly levicové strany v parlamentu (S&D, GUE/NGL a GREENS/EFA), přitom měl širokou podporu nejen ve výboru ENVI, ale také v neziskových organizacích, v menších a středních firmách i mezi odborníky na dané téma. Na druhou stranu jediný, komu vyhovuje pravicový návrh, je právě automobilový průmysl. Poslanci S&D, GUE a GREENS se proto rozhodli v pětiminutové pauze před závěrečným hlasováním nevyjádřit podporu zpravodajovi EPP Martinu Callananovi a jeho návrhu zprávy o výkonnostních normách pro lehká užitková vozidla. To se projevilo při konečném hlasování ENVI - návrh zprávy jako celek podpořilo 31 europoslanců, 25 bylo proti a 2 se zdrželi hlasování. Pro návrh legislativního usnesení hlasovalo 32 europoslanců, 25 bylo proti a jeden se zdržel hlasování.

Poslední vložené články


Tisková konference k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku

18.7.2014 | Europoslankyně Olga Sehnalová a europoslanec Pavel Poc dnes v Lidovém Domě v Praze vystoupili na v pořadí již druhé tiskové konferenci delegace ČSSD v Evropském parlamentu k výsledkům plenárního zasedání ve Štrasburku. Dnešními tématy byly výsledek vyjednávání o obsazení zahraničních delegací Evropského parlamentu, výsledek volby předsedy Evropské komise a jeho program a ...

Newsletter plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku 14. - 17. července 2014

18.7.2014 | Evropský parlament na svém plenárním zasedání ve Štrasburku ve dnech 14. - 17. července 2014 projednal následující témata: Zahájení zasedání: EU musí finančně podpořit obnovu Balkánu po povodních"Kolektivní solidarita, která stála za přeshraničním záchranným a humanitárním úsilím v boji s následky květnových povodní v Bosně a Hercegovině, Srbsku a Chorvatsku, musí být podepřena asistencí a finanční ...

Eurokomisař(ka) - hit letošní sezóny

16.7.2014 | "Kauza" výběru českého zástupce či zástupkyně na post eurokomisaře či eurokomisařky začíná v médiích nabírat až téměř hysterických rozměrů. Včera bylo pozdě, neschopností vlády nám hrozí blamáž, další ostuda České republiky! Pěkné téma pro letní okurkovou sezónu, navíc pikantní vnitrokoaliční spor. Chtěla bych poněkud zchladit vášně. Tak zaprvé. Ve stejné situaci ...

Další články