- +

Poslanci Evropského parlamentu chtějí omezit plýtvání potravinami


16.5.2017

88 milionů tun potravin je v EU podle odhadů každoročně promarněno. To odpovídá 173 kilogramům vyplýtvaného jídla na osobu a rok. Poslanci a poslankyně Evropského parlamentu proto právě schválili zprávu chorvatské sociální demokratky Biljany Borzan, která navrhuje několik opatření pro snížení plýtvání potravin.

Kde se taková kvanta potravin promrhají? V celém dodavatelském řetězci: od farem, přes zpracování a výrobu, až k obchodům, restauracím a nakonec přímo v našich kuchyních. Největšími viníky jsou ale daleko před ostatními právě domácnosti: tam se podle odhadů vyplýtvá 53% potravin. Druhý největší je zpracovatelský průmysl, který má na kontě 19% plýtvání.

Je zřejmé, že právě chování spotřebitelů má velký podíl na plýtvání. Podle průzkumu Eurobarometr mnoho lidí úplně nerozumí označením trvanlivosti na potravinách, ačkoliv šest z deseti dotazovaných řeklo, že se vždycky řídí označením „minimální trvanlivost do“ a „spotřebujte do“.


Hospodářský, environmentální i etický problém

Když vyhodíme jídlo, končí tím v koši také cenné zdroje, které byly potřeba k jeho výrobě jako voda, půda, něčí práce, energie a tak dále. Plýtvání je proto ekologicky velmi ničivé. Podle Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) se mrhání potravinami podílí z osmi procent na celkových emisích skleníkových plynů, které způsobuje lidská činnost. Na jedno kilo vyrobeného jídla se do atmosféry vypustí čtyři a půl kil oxidu uhličitého.

Plýtvání má také rozměr, který není vyčíslitelný v hospodářských ztrátách nebo emisích, ale který je morální. Celosvětově je podle citované FAO na světě 793 milionů lidí trpících podvýživou. Skoro každý desátý Evropan (55 milionů lidí) si kvalitní jídlo mohl dovolit jenom obden, jak vyplývá z dat Eurostatu pro rok 2014.


Parlament chce omezit plýtvání potravin

Zpráva chorvatské sociální demokratky Biljany Borzan proto navrhuje několik opatření pro snížení plýtvání potravin. Do roku 2030 by měla EU snížit jejich horu vážící 88 milionů tun o polovinu. Tento cíl (redukce plýtvání o 50% do roku 2030) odráží také záměry stanovené v takzvaném odpadovém balíčku, který Parlament přijal letos v březnu.

Zpravodajka Borzan navrhuje několik konkrétních opatření pro redukci plýtvání:

  • Usnadnit darování potravin: Komise by měla navrhnout změnu směrnice o DPH, aby jednoznačně umožňovala osvobodit potravinové dary od povinností odvádět daně.
  • Zvyšovat informovanost spotřebitelů o významu označení „spotřebujte do“ a „minimální trvanlivost do“ na štítcích potravin. Potraviny totiž mnohdy ještě mohou být konzumovány po datu minimální trvanlivosti.

Zdrojem: Tisková zpráva Evropského parlamentu

Poslední vložené aktuality z dění v Evropském parlamentu


Olga Sehnalová navštívila závod automobilky Hyundai v Nošovicích

25.5.2018 | Jediný výrobní závod společnosti Hyundai na území EU, který se nachází v průmyslové zóně v Nošovicích v Moravskoslezském kraji, dnes navštívila Olga Sehnalová. Poslankyně se seznámila s aktivitami Hyundai Motor Manufacturing Czech a v rámci jednání s vedením společnosti prodiskutovala aktuální témata domácí i evropské agendy, včetně problematiky snižování emisi u osobních ...

Europoslanci navrhují opatření proti podvodům se stáčením tachometrů

25.5.2018 | Pokud plánujete koupi ojetého vozidla, může se klidně stát, že bude mít stočený tachometr. V České republice je nedovoleně manipulováno s tachometrem až u 42 % ojetin. V jiných zemích EU je tato situace podobná. Poslanci Evropského parlamentu, vyzývají Evropskou komisi, aby proti těmto praktikám v rámci EU zakročila.  "U nás, ale i v dalších zemích Evropy, je problém se stočeným tachometrem velmi ...

Zasedání výboru TRAN - Řidiči kamiónů si vystačí pouze s jednou palubní jednotkou k placení mýta v EU

24.5.2018 | Výbor pro dopravu a cestovní ruch dnes přijal první část balíčku mobility, kterou Komise představila loni v květnu. Poslanci a poslankyně hlasovali o důležitých zprávách, které se týkaly zpoplatnění silnic. Díky odhlasovaným změnám by měly viněty pro kamiony i pro lehká užitková vozidla skončit v roce 2023. Místo dosavadního placení podle doby používání dálnice by měli řidiči přejít na tzv. výkonové ...

Další články